18.07.2018
RECENZJE

• SYMPTOM IZERA - Come with me
• CRYSTAL PALACE - Scattered Shards
• IRON MAIDEN - Somewhere In Time
• IRON MAIDEN - Rock in Rio
• SUBTERFUGE - Reflections From the Past
• SUSPYRE - Suspyre
• YELLOW HORSE - Lost Trail
• Najlepszy album ICED EARTH / wybór redakcji : Something Wicked This Way Comes
• LEBOWSKI - Cinematic
• WHEN REASONS COLLAPSE - Omen of the Banshee
• AREK JAKUBIK - Szatan na Kabatach
• ICED EARTH - Burnt Offerings
• GODSMACK - When Legends Rise
• ABOVE AURORA - Path To Ruin
• ALICE IN CHAINS - Black Gives Way To Blue
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• ICED EARTH, HORRORSCOPE, CHAINSAW - Kraków
• RIVERSIDE, MECHANISM, AMAROK - PROGROCK EVENING - Konin
• GUNS N' ROSES, VOLBEAT - Chorzów
• MARILYN MANSON - Warszawa
• HOLLYWOOD VAMPIRES - Warszawa
• YES FEATURING, SBB - Warszawa
• EXODUS, HORRORSCOPE, MENTOR - Katowice
• CAMEL - Warszawa
• ARENA - Warszawa
• JAZZ Q - Chorzów
• FISH - Chorzów
• BATUSHKA, OBSCURE SPHINX, ENTROPIA - Wrocław
• BELIEVE - Warszawa

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• SZKLANE OCZY
• LORDI - Ox
• BOREALIS - Matt Marinelli
• MENSKO - Piotr Juszczak, Marcin Moroz
• HEAT AFFECTED ZONE
• STANDARD B - Dawid Kubicki, Michał Mędak
• ELVENKING - Damna

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - G » Gabriel, Peter - 1977 - I
Gabriel, Peter - 1977 - I

1. Moribund The Burgermeister (4:18)
2. Solsbury Hill (4:21)
3. Modern Love (3:38)
4. Excuse Me (3:20)
5. Humdrum (3:26)
6. Slowburn (4:37)
7. Waiting For The Big One (7:14)
8. Down The Dolce Vita (4:42)
9. Here Comes The Flood (5:56)

Rok Wydania: 1977
Wydawca: Charisma Rec.




Nadeszła wiosna 1975 roku. Odejście Petera Gabriela z Genesis stało się faktem. Minęło jednak prawie dwa lata zanim artysta poczynił kolejny krok na swojej muzycznej drodze i wydał pierwsze solowe dzieło sygnowane swoim imieniem i nazwiskiem. Począwszy od tej pierwszej, każde kolejne płyty Gabriela nie posiadały tytułów, nazywane są więc potocznie kolejną cyferką . Tak więc aktualnie wiruje w moim odtwarzaczu srebrny krążek, nazwany umownie numerem jeden.

Jaka jest ta pierwsza solowa płyta "genesisowego renegata"? Powiem szczerze - nierówna. Każdy z utworów ma odmienny klimat, jakby artysta na siłę chciał odżegnać się od "genesisowej" estetyki, miotając się w artystycznych labiryntach, nie wiedział w którą stronę podążyć. Próżno szukać na płycie długich, rozbudowanych utworów, może za wyjątkiem "Waiting For The Big One" (7:14), który nie ma raczej nic wspólnego z "genesisowym" klimatem, jest to rozbudowana jazzowo-bluesowa kompozycja inspirowana twórczością Randyego Newmana. Nie można jednak powiedzieć że pierwsze "gabrielowe" dzieło jest płytą złą! Jest na niej wiele fascynujących momentów: chociażby utwór który wydany został jako zwiastun, na pierwszym singlu -"Solsbury Hill", do dnia dzisiejszego stanowi żelazny punkt "gabrielowskich" koncertów. Nie można nie wyróżnić też kompozycji zamykającej tą płytę - "Here Comes The Flood", moim zdaniem to jeden z piękniejszych utworów które wyszły spod ręki Gabriela. Paradoksalnie, Gabriel bardziej ceni wersję tego właśnie utworu, która znalazła się również na solowej płycie Roberta Frippa - "Exposure".
Gwarancją powodzenia debiutanckiej płyty miał być sam producent: Bob Erzin. Tak, ten Bob Erzin, który maczał palce w produkcjach płyt m. in: Alice Coopera, Lou Reeda, Kiss, nie mówiąc o epokowym albumie "The Wall" Floydów. Do nagrania swojego pierwszego solowego dzieła, Gabriel wynajął doborowe grono artystów. Od tego albumu aż do dnia dzisiejszego współpracuje z nim basista Tony Levin, na albumie możemy również usłyszeć Roberta Frippa, który notabene był producentem kolejnej solowego dzieła Gabriela.

Właśnie ta płyta ma dla mnie ogromne znaczenie historyczne, a to z prostej przyczyny: jest to pierwszy album, który nabyłem (chodzi oczywiście o płyty CD). Można by z tej informacji dojść do fałszywych wniosków że mój muzyczny świat rozpoczął się od Petera Gabriela. Oczywiście nie! Przecież przed kompaktami były na rynku muzycznym analogi oraz tzw. oryginalne kasety, i było rzecz jasna prawdziwe radio, które dzięki Bogu różniło się od tego współczesnego...

7,5/10

Marek Toma
Komentarze