20.01.2019
RECENZJE

• EVERGREY - The Atlantic
• MENTOR - Cults, Crypts and Corpses
• MAJESTY - Rebels
• CHANDELIER - Facing Gravity
• JUDAS PRIEST - Jugulator
• BIBIKINGS - Pół na pół
• FIZBERS - Die Without Living
• DEADBORN - Dogma Anti God
• POWER OF TRINITY - Ultramagnetic
• STRATOVARIUS - Enigma: Intermission II
• TRAKTOR - Šachoffnice
• DIONYSUS - Anima Mundi
• LEASH EYE - Blues, Brawls & Beverages
• MARS PROJECT - House of the Restless
• LUCIFER’S CHILD - The Order
• DECONSTRUCTING SEQUENCE - Cosmic Progression: An Agonizing Journey Through Oddities of Space
• THESIS - Kres
• ASHBURY - Something Funny Going On
WYWIADY
wywiad

• DROWN MY DAY - Maciej Korczak
• HEART ATTACK
• ARION - Iivo Kaiopainen
• DYNAZTY - Nils Molin
• JENNER - Marija Dragićević
• ADMINISTRATORR ELECTRO - Bartosz Marmol
• MANIMAL - Samuel Nyman
• ISCARIOTA - Justyna Szatny

więcej wywiadów

RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• PAUL MCCARTNEY - Kraków
• COLIN BASS, AMAROK, WALFAD - Piekary Śl.
• SLAYER, LAMB OF GOD, ANTHRAX, OBITUARY - Łódź
• POWERWOLF, AMARANTHE, KISSIN’ DYNAMITE - Warszawa
• HAMMERFALL, ARMORED DAWN - Wrocław
• TARJA, STRATOVARIUS, SERPENTYNE - Kraków
• THREE DAYS GRACE - Wrocław
• ILUZJE - II ŻORSKI FESTIWAL MUZYKI ART-ROCKOWEJ - Żory
• XIII STOLETI - Zabrze
• THE PINEAPPLE THIEF, LIZZARD - Warszawa
• ALBION - Kraków
• FORTECA - Wrocław
• TREMONTI - Warszawa
• PAIN OF SALVATION, KINGCROW - Kraków
• THIRTY SECONDS TO MARS - Kraków

więcej relacji

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - N » Neolithic - 1997 - Neolithic (Ep.)
Neolithic - 1997 - Neolithic (Ep.)



1. 1990 Avenue
2. Night Insane City
3. Nowhen, Nowhere
4. Every Sunday People
5. Newborn - Reborn
6. The Short Human Story


Rok wydania: 1997
Wydawca: Mystic




Neolithic, który na swoich dwóch pierwszych albumach obracał się w klimatach doom metalowych, wraz z Ep, zatytułowanym tak jak zespół - Neolithic zaskoczył wszystkich. Grupa zaprezentowała czaderską miksturę metalu i hard rocka, pozostawiając jednak wiele charakterystycznych dla siebie elementów. Pierwsza, najbardziej widoczna różnica w stosunku do wcześniejszych wydawnictw to zmiana wokalisty. Piotra Wtulicha, który postanowił skoncentrować się wyłącznie na gitarach, zastąpił Maciek Taff, a że dysponuje on głosem jak dzwon to wiemy.

Ten mini album, w 1997 roku ukazał się wyłącznie na kasecie magnetofonowej i pamiętam że katowałem ją niemiłosiernie. Zespół genialnie połączył w całość rockowo-metalową motorykę z przebojowością. Każdy utwór, który się tu znalazł jest perełką polskiego metalu i zapewne wiele osób ucieszył fakt, ze tandem Wtulich-Taff powrócił w zeszłym roku z albumem Black River.

Fani melodyjnego grania powinni być zachwyceni, bo jak tu nie być zachwyconym gdy słucha się przebojowego i nośnego 1990 Avenue czy hard-rockowego Night Insane City, w którym piszczące gitary świdrują umysł, a zwolnienie, które zespół wkomponował w tą kompozycję wywołuje ciarki. Trzecie w kolejności Nowhen, Nowhere to quasi ballada, która po delikatnej zwrotce atakuje słuchacza dość bombastycznym refrenem a klawisze pod koniec przywodzą na myśl dokonania The Doors. Równie dobrze jest w Every Sunday People, gdzie melodia i moc koegzystują ze sobą a głos Taffa lśni prawdziwym blaskiem. Całość zamyka najcięższy i najmroczniejszy na tym krążku The Short Human Story, któremu najbliżej do poprzednich dokonań zespołu. W tamtych czasach płyta ta była dla mnie niesamowitym, ponownym odkryciem tego zespołu i totalnym zaskoczeniem. Z wypiekami na twarzy wyczekiwałem następnego wydawnictwa i... niestety przyszło nam trochę poczekać, a jak się potem okazało My Beautifull Enemy, choć ciekawy to już nie było TO.

Neolithic już nie ma, pojawił się Black River i trzymam kciuki aby drugi album tej formacji podobnie jak debiut rzucił mną na kolana. Na swoim Ep z 1997 roku Kay już dał znać do jakiego grania go ciągnie i dobrze, że może to realizować po bez mała dziesięciu latach od tego materiału.

9/10

Piotr Michalski



Komentarze