14.11.2018
RECENZJE

• KOBONG - Chmury Nie Było
• KOBONG - Kobong
• DROWN MY DAY - The Ghost Tales
• MARILLION - Marbles
• BEHEMOTH - I Loved You At Your Darkest
• HERE ON EARTH - Thallium
• LORIEN - Sny Moje
• VAN HALEN - 1984
• INDIGNITY - Realm of Dissociation
• DREAM THEATER - Dream Theater
• LEAP DAY - Timelapse
• SAXON - Saxon
• DEMONICAL - Chaos Manifesto
• FEVER - Obey
• BLACK COUNTRY COMMUNION - 2
• APOGEE - Conspiracy of Fools
• WALFAD - Colloids
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• POWERWOLF, AMARANTHE, KISSIN’ DYNAMITE - Warszawa
• HAMMERFALL, ARMORED DAWN - Wrocław
• TARJA, STRATOVARIUS, SERPENTYNE - Kraków
• THREE DAYS GRACE - Wrocław
• ILUZJE - II ŻORSKI FESTIWAL MUZYKI ART-ROCKOWEJ - Żory
• XIII STOLETI - Zabrze
• THE PINEAPPLE THIEF, LIZZARD - Warszawa
• ALBION - Kraków
• FORTECA - Wrocław
• TREMONTI - Warszawa
• PAIN OF SALVATION, KINGCROW - Kraków
• THIRTY SECONDS TO MARS - Kraków
• PROG IN PARK - Warszawa
• ROGER WATERS - Kraków
• ROGER WATERS - Kraków

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• JENNER - Marija Dragićević
• ADMINISTRATORR ELECTRO - Bartosz Marmol
• MANIMAL - Samuel Nyman
• ISCARIOTA - Justyna Szatny
• ALBION - Jerzy Antczak
• LAURA COX
• TWO TIMER
• SZKLANE OCZY

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - O » Overhead - 2009 - Live After All (DVD)
Overhead - 2009 - Live After All (DVD)
1. Metaepitome
2. Time Can Stay
3. Butterfly's Cry
4. A Method...
5. ...to the Madness
6. A Captain on the Shore
7. Entropy
8. Dawn
9. 21st Century Schizoid Man

Bonus Video:

1. Butterfly's Cry (video clip)
2. Time Can Stay (Live at Prog'Sud)
3. Lost Inside (Live at Semifinal)
4. Wainamoinen and Youkahainen (Live at Semifinal)
5. WARNING: Ending (Without Warning) (Live at Versailles)
6. Point of View (Live at Versailles)
7. Konevitsan Kirkonkellot (Live at Spirit of 66)

Misc:
-Interview with Alex Keskitalo
-Discography
-Photo Gallery

Rok wydania: 2009
Wydawca: Metal Mind




Gościnna dla rockowych brzmień scena Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach została w lutym 2009 roku zagospodarowana przez młody fiński zespół Overhead. Dyskografia zespołu składająca się dotychczas z trzech pozytywnie odebranych przez krytyków i słuchaczy studyjnych CD miała zostać wzbogacona przez pierwsze wydawnictwo DVD. Ta swoista synteza dorobku w formie koncertu profesjonalnie utrwalonego na taśmie stawała się oczywistą koniecznością w multimedialnych czasach. Sami muzycy przyznawali, że audio formuła Overhead powinna zostać uzupełniona o oficjalny materiał wizualny. Często bowiem bywa, że taka właśnie propozycja potrafi przyciągnąć spore rzesze nowych fanów. Poza tym poddanie się jawnej weryfikacji scenicznej jest dla każdego zespołu bogatym źródłem kierunków samodoskonalenia. W końcu to przecież otwarta możliwość pokazania się inaczej, wykorzystania pozamuzykalnych umiejętności, zaatakowania i zawładnięcia innych zmysłów, szansa, z której trzeba skorzystać.
Przed wyjściem na skrosowaną kamerami scenę należy podjąć szereg decyzji o ogromnym znaczeniu na ostateczny efekt. To oczywiste. Wybór miejsca, scenografii, oświetlenia, producenta, scenariusza, kostiumów dla nakręcenia filmu, w którym aktorzy o znanych z głośników możliwościach mają grać główne role nie tylko na instrumentach staje się zadaniem tyle niebanalnym, co pociągającym. Overhead miał wysoką świadomość tego wyzwania.
Zasadnicza część DVD to rzecz jasna 90 minutowy ciągły zapis rzeczywistości koncertowej w Katowicach. Materiał muzyczny oparty jest w pełni o zawartość dwóch ostatnich płyt. Muzycy nie ukrywają dystansu do swojego debiutu i nie usiłują forsować jego reinkarnacji. Sprawiedliwie dobrany materiał Metaepitome oraz And We're Not Here After All stanowi więc o sile muzycznej wydawnictwa. To wystarczający argument do zainteresowania się nim, bowiem te dwa krążki to naprawdę kawał solidnego progrocka.
Zacznijmy więc od muzyki.
Mocnym akcentem rozpoczyna się ten koncert. Jeśli pokusić się o ranking dokonań zespołu, bez wątpienia nagranie Metaepitome musiałoby znaleźć się na podium. Publiczność zostaje zatem obdarowana przez prawie 20 pierwszych minut tym, co zespół ma do zaoferowania ze swojej najwyższej półki. Zabieg przebiegły zaiste. To niemalże hipnoza słuchacza-widza. Tym świetnym nagraniem transakcja kupienia go jest skutecznie zainicjowania, a później bezproblemowo dopełniona przez kolejne rewelacyjnie oddane na żywo kompozycje - ekspresyjny Time Can Stay, żywiołowy, folkowy, wesoły, wizytówkowy Butterfly's Cry, zrazu nostalgiczny, potem pełnym dramaturgii z niemal orkiestrowo zaaranżowanym zakończeniem A Method ... To the Madness, nastrojowy A Captain On The Shore, żywiołowy, schozofreniczno-krimsonowy Entropy i dojrzały, majestatyczny Dawn. Wielkie brawa!
Bis to już niemal schematyczny w wydaniu progrock-kontynuatorów hołd dla tych największych prekursorów gatunku, tym razem Overhead sięgnął po temat 21st Century Schizoid Man wypełniając go przebogatą treścią autorskich solówek gitarowej i klawiszowej.
Słucha się całości świetnie. Układ nagrań jest właściwie dobrany, dźwięki i emocje dozowane są w prawidłowej sekwencji gwarantując poczucie nasycenia. Muzyka dominuje w przekazie. Przerwy pomiędzy nagraniami wypełnione są ilością czasu niezbędnego jedynie dla ascetycznych zapowiedzi Alexa Keskitalo, który spełnia rolę lidera w sposób naturalny i ujmujący, nie sięgając do wyrachowanych, ale obcych mu atrybutów showmana. Wielkie brawa!
Kameralne wnętrze teatralne znakomicie komponuje się z mającą swe przewidywalne ramy muzyką. Niezwykle trafny dobór oświetlenia dodaje jeszcze koncertowi uroku i ciepła. Wielkie brawa!
I coś, co zasługuje na wyjątkowe uznanie. Realizacja, ustawienie kamer, montaż, wszystko co związane jest z produkcją to najwyższych lotów próba. Metal Mind Production raz jeszcze udowadnia, że w swoim biznesie zasługuje na wysoką pozycję i staje się wiarygodnym, godnym zarówno zaufania jak i wdzięczności partnerem dla zespołów muzycznych. Wielkie, wielkie brawa!
Ciekawym dodatkiem do koncertu jest zestaw starszych zapisów wideo z różnych okresów twórczości zespołu i mimo, że ich jakość pozostawia wiele do życzenia, warto sięgnąć do nich by odnotować fakt wyraźnego doskonalenia się poszczególnych członków zespołu z osobna jak i uzyskiwania dojrzałości pracy zespołowej. Wśród bonusowych nagrań znajduje się m.in. WARNING: Ending (Without Warning), którego brak na katowickim koncercie był dla mnie szczególnie trudny do zaakceptowania. No cóż, widocznie muzycy nie podzielają mojej bardzo wysokiej oceny tego właśnie nagrania.
Na DVD znajdziemy również standardowy zestaw danych: dyskografię, biografię członków zespołu, galerię fotografii.
Mnie najbardziej do gustu przypadł wywiad z liderem grupy, wokalistą i flecistą Alexem Keskitalo, który w megasympatyczny sposób opowiada o historii powstania zespołu, genezie tytułów płyt, procesie ich komponowania, o wyjątkowej trosce o wysoki poziom tekstów i potrzebie trafnego przekazu. Ten niepozorny, stonowany na scenie człowiek, wypełniony jest głębokim pokładem ciekawych przemyśleń o charakterze ludzkim, egzystencyjnym, a przy tym nieobce mu jest ciepłe poczucie humoru. Skrobiąc się po bujnym, rewelacyjnie zmieniającym go w ostatnim czasie zaroście (skojarzenia z pewnym wirtuozem fletu oczywiste, szczególnie na okładce DVD), Alex informuje nadto, że zespół rozpoczął już pracę nad kolejnym materiałem studyjnym. Tym razem po kroku w kierunku "deep" ma nastąpić krok w kierunku "wide". Nie obiecuje jednak, że płyta ujrzy swiatło dzienne szybko, wszak perfekcjonista czasu potrzebuje więcej. Poczekamy ile trzeba! Z pewnością warto!

Gorąco polecam.

9/10

Krzysiek Pękala

Komentarze