25.04.2018
RECENZJE

• PROJECT: PATCHWORK - Re Flection
• VOIDHANGER - Dark Days Of The Soul
• ARENA - Pepper's Ghost
• GUS G. - Fearless
• DESERT NEAR THE END - Theater of War
• AYREON UNIVERSE - The Best of Ayreon Live
• MELANIE MAU & MARTIN SCHNELLA - Gray Matters Live In Concert
• BY’CE PROJECT - Abyss Of The Mind
• NONE - VII
• JUDAS PRIEST - Turbo
• TOMORROW’S EVE - Mirror of Creation III - Project Ikaros
• THE UGLY - Thanatology
• WAVE - Between
• MARS PROJECT - Insomnia
WYWIADY
wywiad

• BOREALIS - Matt Marinelli
• MENSKO - Piotr Juszczak, Marcin Moroz
• HEAT AFFECTED ZONE
• STANDARD B - Dawid Kubicki, Michał Mędak
• ELVENKING - Damna
• FACTOR 8
• NOCTURNAL RITES - Nils Eriksson

więcej wywiadów

RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• BELIEVE - Warszawa
• PROGROCK FEST - Legionowo
• PROGROCK FEST - Legionowo
• WISHBONE ASH - Katowice
• CLOSTERKELLER - Zabrze
• BELIEVE - Konin
• KRZYSZTOF PUMA PIASECKI / JÓZEF SKRZEK - Piekary Śl.
• WARSAW PROG DAYS - Warszawa
• ROTTING CHRIST, CARACH ANGREN, SVART CROWN - Katowice
• CRADLE OF FILTH, MOONSPELL, SACRILEGIUM - Warszawa
• CRADLE OF FILTH, MOONSPELL - Kraków
• JETHRO TULL - Bydgoszcz
• HELLOWEEN - Warszawa

więcej relacji

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - S » Sahona, Charly - 2010 - Naked Thoughts From A Silent Chaos
Sahona, Charly - 2010 - Naked Thoughts From A Silent Chaos


1. Relieved.
2. Raise the Shadow.
3. Away From Our Sins.
4. Forgotten Past.
5. River of Lies.
6. Living In A Dream Is Not Right.
7. It Will Fly Away.
8. All That Can't Be Said.

Rok wydania: 2010
Wydawca: Lion Music




Przyznam, że jakoś niespecjalnie rozpływałem się nad albumami grupy Venturia. Pierwsze informacje o solowym albumie Charly'ego Sahona, nie zrobiły na mnie żadnego wrażenia. Nie wiem dlaczego, ale pierwsze zapowiedzi z wytwórni i opis zawartości krążka, sprawił że po pierwsze (z czym zazwyczaj jestem ostrożny), uwierzyłem bez zastrzeżeń w zapowiedzi (miks Dream Theater, Muse i 30 Seconds To Mars), po wtóre byłem przekonany, a może miałem przeczucie, że płyta będzie dobra i trafi w moje gusta.

Już podczas pierwszego przesłuchania można wyrobić sobie zdanie o tym albumie. Jest bowiem bardzo spójny, ale i niezbyt długi, co tak naprawdę czyni go prostszym do ogarnięcia.
Zacznijmy może od wytłumaczenia wpływów, które przytoczone tym razem przez wytwórnie są dość trafne. Jeśli chodzi o Dream Theater, oczywiście chodzi bardziej o dość typowe dla prog metalu brzmienie solowych gitar i brzmienia klawiszy (i tego elementu jakby najmniej), 30 Seconds to Mars - miks gitar rytmicznych i w zasadzie ściany dźwięku, które stanowią, kojarzyć może się właśnie z popularnym za oceanem zespołem. Tutaj na miejscu będzie też przyrównanie wokaliz. Jednak dla sympatyków progresywnego grania bardziej trafi porównanie, które przyszło mi od razu do głowy - otóż zarówno barwą, manierą i faktem, że wokalizy często są przesterowane, Charly Sahona przypomina wokalizy Paula Wrightsona na ostatnim albumie Blind Ego. Za to kiedy wokal nie jest przesterowany, Sahona potrafi zaśpiewać ciekawe melodie... a i górek się nie boi, ten element układanki, a do tego delikatne orkiestracje w tłach przywodzą na myśl Muse - i tyle gwoli wytłumaczenia prawidłowej i prawdziwej zapowiedzi albumu.

Trudno odżegnać się od poprzednich dokonań, a jako, że wszyscy muzycy pojawiający się na albumie grają razem w Venturia, przemycają do utworów okazjonalnie neoprogresywne klawesyny (It will fly away), czy soczyste elektroakustyki (Livin in a dream is not right), jako gitary rytmiczne. Ciekawie wkomponowane są w ścianę nowocześnie brzmiących rytmów progresywne klawisze czy czyste pianina (All that can't be said), a bywają momenty, również dawkowane z umiarem (może oprócz zakończenia albumu), gdzie Sahona pokazuje swój kunszt i wirtuozerię, powiedziałbym nawet że solówka wieńcząca album sprawia wrażenie jakby artysta się zapomniał - i dał się ponieść. Wszystkie ciekawe motywy, które składają się na utwory, często podszyte są smaczkami i elektronicznymi delikatnymi akcentami, stawiających kawałki w dość nowoczesnym świetle.

Całość sprawia, że pierwszy solowy album Charly'ego Sahona może być ciekawą pozycją zarówno dla sympatyków rocka jak i metalu progresywnego, może trafić również w gusta młodszego słuchacza za sprawą nowoczesnych akcentów i faktu, że utwory są dość melodyjne i przystępne... ale nie banalne czy infantylne. W tym względzie zachowano niezłe proporcje.
Warto zaznaczyć że brzmienie i produkcja albumu to również kompromis między klarownym dźwiękiem, a przybrudzonym sfuzowaniem gitar. Mimo że jak wspomniałem utwory są rozpoznawalne i charakterystyczne, Naked Thoughts From A Silent Chaos jest albumem, który pozostaje w pamięci jako całość. Po skończeniu płyty mam ochotę jej posłuchać ponownie... i to nie z powodu jednego utworu, czy określonych motywów, album jest bardzo dobry... po prostu.

8/10

Piotr Spyra
Komentarze