18.01.2018
RECENZJE

• RUNNING WILD - Death or Glory
• JUDAS PRIEST - Painkiller
• MAREK BILIŃSKI - E≠mc²
• LESOIR - Latitude
• BEYOND CHRONICLES - Human Nation
• LOCH VOSTOK - Strife
• HARMORAGE - Psychico Corrosif
• MASACHIST - The Sect (death REALigion)
• WOJCIECH CIURAJ - Ballady Bez Romansów
• CRADLE OF FILTH - Cryptoriana - The Seductiveness of Decay
• DAISY DRIVER - Nulle Part
• H.E.A.T. - Into The Great Unknown
• NOVEMBER MIGHT BE FINE - South
• ROTTING CHRIST - Rituals
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• JETHRO TULL - Bydgoszcz
• HELLOWEEN - Warszawa
• COCHISE - Chorzów
• TESTAMENT, ANNIHILATOR, DEATH ANGEL - Wrocław
• ANATHEMA - Warszawa
• TESTAMENT, ANNIHILATOR, DEATH ANGEL - Warszawa
• EPICA, VUUR, MYRATH - Kraków
• KABAT - Trzyniec
• UNEVEN STRUCTURE, VOYAGER, MENTALLY BLIND - Wrocław
• PRISTINE - Chorzów
• PROCOL HARUM - Katowice
• SEATTLE NIGHT V - Warszawa

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• FACTOR 8
• NOCTURNAL RITES - Nils Eriksson
• COMMUNIC - Oddleif Stensland
• CRYSTAL VIPER - Marta Gabriel
• SINNER - Tom Naumann
• HELLOWEEN - Michael Weikath
• DAS MOON / WE HATE ROSES - Daisy Kowalsky

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Książki » Steve Hackett. Szkice, burze, orchidee - Maurycy Nowakowski
Steve Hackett. Szkice, burze, orchidee - Maurycy Nowakowski





Steve Hackett. Szkice, Burze, Orchidee
Autor: Maurycy Nowakowski
Rok Wydania: 2009
Wydawca: GAD Records



Miniony rok będzie dla mnie bez wątpienia rokiem Steve'a Hacketta:
po pierwsze: miałem szczęście podziwiać artystę na żywo podczas Ino-Rock Festiwal,
po drugie: jego najnowsze dzieło: "Out Of The Tunel's Mouth" okazało się moim muzycznym spełnieniem mijającego roku,
po trzecie: dopełnieniem tego wszystkiego jest książka autorstwa Maurycego Nowakowskiego poświęcona właśnie temu artyście, która ukazała się na rynku dzięki wydawnictwu GAD Records.

Muszę przyznać, że lektura dostarczyła mi nie mniej wrażeń niż dwa pierwsze podpunkty.

Wstęp do rozdziału: "Harmonijka, gitara i muzyczne karate" rozpoczyna się stwierdzeniem: "Muzyka jest prawdopodobnie jedną z najwierniejszych towarzyszek człowieka...".
Z postawioną tezą trudno się nie zgodzić, z tym że z owego zdania wykreślić by można słowo "prawdopodobnie". Autorowi w tym krótkim wstępie udało się niczym w pigułce wielkości "aviomarin" ująć całą kwintesencję rocka i niezwykle zgrabnie powiązać ją z osobą, która jest głównym tematem opracowania. Na dodatek rozważania autora dotyczące muzyki pokrywają się idealnie z moimi postrzeganiem tego tematu.

Wgłębiając się w treść biografii możemy w fotograficznym skrócie prześledzić tak ważne kwestie wyjęte z życia artysty jak: lata szkolne, pierwszą miłość, pierwsze męskie decyzje i pierwszą pracę, pierwszy koncert, który odbił niesamowite piętno na młodym artyście (King Crimson potężny cios muzycznego karate), pierwsze amatorskie zespoły, wreszcie ogłoszenie w "Melody Maker" dzięki któremu otworzyły się przed nim muzyczne wrota o nazwie Genesis (z pewnością jeden z ważniejszych wątków jego muzycznej kariery), trudna decyzja opuszczenia grupy i rozwijanie swoich muzycznych wizji w karierze solowej, aż do dnia dzisiejszego, do wydania płyty "Out Of The Tunel's Mouth"

Autor niezwykle przekonująco zobrazował powody jakie skłoniły Hacketta do odejścia z Genesis. Można się wczuć w sytuacje artysty i poniekąd przyznać mu rację. Świetnie przedstawił mentalną metamorfozę artysty, która znalazła odzwierciedlenie w jego scenicznym wizerunku. Można więc dojrzeć jakie przemiany zaszły w osobowości Hacketta: od skromnego introwertyka, który będąc jeszcze członkiem Genesis podczas występów zajmował miejsce w kącie sceny, aż po prawdziwego frontmana, skupiającego główną uwagę widzów gitarowego herosa występującego z własnym zespołem.

Niniejsza książka zawiera analizę praktycznie wszystkich solowych dokonań Steve'a Hacketta, można tutaj znaleźć bogatą porcje cennych informacji na temat poszczególnych albumów oraz inspiracjach, które złożyły się na ich genezę. Krótka ale wnikliwa analiza jego solowych płyt ukazuje jak wszechstronnym jest on artystą i w jak wielu muzycznych formach się realizuje nie tracąc przy tym klasy i prawdziwego artystycznego kunsztu.

Biografię autor naszpikował licznymi przypisami, trzeba przyznać że są one nie mniej ciekawe niż treść zasadnicza. Równie cenną informacją są setlisty - wykazy utworów, które wykonywał artysta podczas tras koncertowych promując swoje płyty.

Tą moim zdanie cenną pozycję wydawniczą kończy fachowy dodatek zawierający wszystkie pozycje jego dyskografii uwzględniający tak istotne kwestie jak: zdjęcia okładek, nazwy wytwórni, tytuły oraz wykaz artystów, którzy wzięli udział w realizacji poszczególnych płyt. Książka nie jest cegłą wydawnicza, jej grubość odpowiada raczej grubości zaprawy wiążącej owe cegły, więc chłonie się ja błyskawicznie.

Na końcu książki widnieje zdjęcie artysty z gitarą w ręku a pod nim motto jego autorstwa:

"Przeszłość jest po to, żeby się z niej uczyć, nie chcę myśleć cynicznie o przyszłości. Ja muszę wierzyć w przyszłość muzyki."

Wysłuchawszy najnowszego dzieła Hacketta - "Out Of The Tunnel's Mouth" jestem przekonany, że nie są to próżne słowa, z tym że to najnowsze dzieło to w zasadzie już przeszłość.
Nie pozostaje nam nic innego jak razem z nim wierzyć w "przyszłość muzyki", również w przyszłość jego muzyki...

Marek Toma
Komentarze