21.06.2018
RECENZJE

• HURROCKAINE - Rust'N'Love (EP)
• THE MUTUAL ADMIRATION SOCIETY - The Mutual Admiration Society
• DELUSION SQUARED - Anthropocene
• STONE OF A BITCH - Stone Of A Bitch
• DEEP PURPLE - InFinite
• KING CRIMSON - In the Court of the Crimson King
• GOD’S OWN MEDICINE - Afar
• MUNICIPAL WASTE - Slime and Punishment
• THE TREE - Bright Side (EP)
• RYAN ROXIE - Imagine Your Reality
• LIFEPHOBIA - All My Life
• COURTNEY BARNETT - Tell Me How You Really Feel
• FOCUS - Moving Waves
• MARILYN MANSON - Antichrist Superstar
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• HOLLYWOOD VAMPIRES - Warszawa
• YES FEATURING, SBB - Warszawa
• EXODUS, HORRORSCOPE, MENTOR - Katowice
• CAMEL - Warszawa
• ARENA - Warszawa
• JAZZ Q - Chorzów
• FISH - Chorzów
• BATUSHKA, OBSCURE SPHINX, ENTROPIA - Wrocław
• BELIEVE - Warszawa
• PROGROCK FEST - Legionowo
• PROGROCK FEST - Legionowo
• WISHBONE ASH - Katowice
• CLOSTERKELLER - Zabrze

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• LORDI - Ox
• BOREALIS - Matt Marinelli
• MENSKO - Piotr Juszczak, Marcin Moroz
• HEAT AFFECTED ZONE
• STANDARD B - Dawid Kubicki, Michał Mędak
• ELVENKING - Damna
• FACTOR 8

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Wywiady » OPENSPACE - Rafał Szulkowski
OPENSPACE - Rafał Szulkowski


Openspace to kolejny przykład tego, że Polacy nie gęsi i prog rocka grać potrafią. Zespół po wielu latach mozolnej pracy doczekał się wydania albumu debiutanckiego a dźwięki zawarte na płycie to gratka dla fanów tego bardziej łagodnego oblicza progresywnego grania. Zapraszam do wywiadu jaki udało mi się przeprowadzić z Rafałem Szulkowskim, perkusistą zespołu.





Na wstępie zapytam Cię skąd wziął się pomysł na nazwę zespołu? Dlaczego Openspace?

Szukaliśmy czegoś subtelnego, łatwego do zapamiętania i miłego dla ucha co w prosty sposób odniesie się do naszej muzyki. Nazwę Openspace zaproponował Marcin Zahn i w jednej chwili wiedzieliśmy że to jest to. Idealna nazwa tego co chieliśmy tworzyć, bez ograniczeń, bez uprzedzeń, bez końca.


Zespół powstał w 2003 roku, ale dopiero teraz udało wam się wydać album. Czy należy przez to rozumieć, że wasz debiutancki krążek to zbiór utworów z ostatnich kilku lat?

Nasz debiut to wybrane utwory naszej kilkuletniej twórczości.Zależało nam przede wszystkim na tym, aby materiał który wybierzemy był spójny. Jak wiesz w zespole były spore zmiany personalne, które wywróciły nas do góry nogami na kilka miesięcy. Kiedy przyszedł do nas Marcin Korzeniewski i udało nam się stanąć na nogi, w pierwszej kolejności zajeliśmy się reanimacją kilku starych numerów, które były dla nas najcenniejsze. Dopiero później skupiliśmy się na tworzeniu nowych, zamykających album utworów.


Czy zabieg z połową płyty śpiewaną po Polsku, a z połową po Angielsku do tego przedzielonymi utworem instrumentalnym to celowy zabieg?

Z pełną premedytacją ustawiliśmy Cul de Sac’a w centrum, tak aby zrobić miejsce na zmianę języka. Natomiast dwujęzyczność naszego albumu wynika bardziej z faktu, że nie odwracamy się od rzeczy zasługujących na uwagę. Co prawda na początku istnienia zespołu zakładaliśmy, że będziemy śpiewać po angielsku. Tak też było do momentu, kiedy udało nam się popełnić ciekawe teksty polskie, które dobrze zaistniały w naszej muzyce. Mniej więcej w tym samym momencie Robert przyniósł na próbę Chwile, a ja 1201. Później nasz przyjaciel Łukasz „Zgred” Rygało zainspirowany dwoma świeżymi numerami, napisał „Pogodę Ducha” i „Wiraż”. Jakiś czas temu zastanawialiśmy się czy warto tłumaczyć te teksty na angielski, były nawet niewielkie przymiarki w tym kierunku. Szybko jednak stwierdziliśmy, że nie ma to najmniejszego sensu.


Wydaliście płytę, i co dalej? Czy w ramach promocji albumu planujecie może trasę koncertową, lub raczej pojedyncze koncerty?

Planujemy grać tyle koncertów ile to będzie możliwe. Na dzień dzisiejszy mamy potwierdzone cztery terminy w lutym, a negocjacje toczą się jeszcze o marzec i kwiecień. Jeżeli wszystko dojdzie do skutku, powinniśmy odbyć małą trasę koncertową, która obejmie większość dużych miast Polski. Wszystkie informacje dot. koncertów na bieżąco ukazują się na naszej stronie internetowej, tak więc fanów chętnych zobaczyć i posłuchać nas na żywo zapraszam na www.openspace.net.pl.

Wasza muzyka jest dosyć różnorodna, jest i mocne uderzenie, jest też miejsce na „radiowe hity” – liczycie na to, że stacje radiowe będą grały wasze utwory?

Oczywiście. Granie jest przede wszystkim naszą pasją, lecz chcielibyśmy aby zmieniły się warunki w jakich realizujemy tę pasję. Promocja pomoże nam stać się rozpoznawalnym zespołem i wydać kolejną płytę, a w danej chwili tego chcielibyśmy najbardziej...rozwijać się.


Debiut Openspace zbiega się w czasie z dość wyraźnym ożywieniem na polskim rynku progresywnego grania, wiążesz z tym faktem jakieś nadzieje?

Szczerze przyznam, że nie zauważyłem owego ożywienia. Skoro istnieje takowe w kwesti sprzedaży oryginalnych płyt wykonawców to ciesze się bardzo, choć sceptycznie podchodzę do tego faktu w kraju, gdzie platynową płytę otrzymuje się za 30 tysięcy sprzedanych egzemplarzy:-)


Jesteś w Openspace od początku, jak oceniasz ten okres, czy to, że płytę udało Wam się wydać w tym roku to długi okres oczekiwania, czy może dopiero teraz do tego dojrzeliście?

Jedno i drugie. Zanim dołączył do zespołu Marcin Korzeniewski radziliśmy sobie całkiem dobrze. Wydaliśmy demówkę, która spotkała się z pozytywnym odbiorem, graliśmy sporo koncertów. Mimo wszysko miałem nieco inne odczucia w stosunku do Openspace niż moi koledzy. Manifestowałem niezadowolenie względem ówczesnego wokalisty. Był niesamowicie charyzmatycznym ogniwem zespołu, lecz stylistycznie nie trafiał mi do serca. Dopiero Marcin Korzeniewski utwierdził mnie w przekonaniu, że jesteśmy gotowi na debiut. Tak więc cztery lata w oczekiwaniu na wydanie płyty to dość długo patrząc przez pryzmat zespołu. Biorąc pod uwagę fakt, że obecny skład funkcjonuje od dwóch lat, uważam że nie musieliśmy długo czekać.


Jakie są Wasze inspiracje? W Waszej muzyce, poza prog rockiem, można doszukać się również elementów metalu czy pop.

Temat rzeka :-) Najprościej byłoby powiedzieć, że inspiruje nas życie...i tak w rzeczywistości się dzieje. Kiedy komponujemy i aranżujemy jestśmy maksymalnie eklektyczni i nie boimy się oddalać od rocka. Jeśli chodzi o preferencje muzyczne, każdy z nas słucha czegoś innego. Będąc muzykiem poszukujesz nie tylko melodi ale i pomysłów. Myślę, że lista naszych ulubionych wykonawców wymagałaby odrębnego wywiadu.



Może to i pytanie sporo na wyrost, ale czy myślicie już może nad kolejną płytą, czy może koncentrujecie się w tej chwili wyłącznie na debiucie?

Powstały dwa nowe utwory w pracowni Openspace. Są wyraźnie inne od materiału na naszym debiucie. Numery mają łącznie ponad dwadzieścia minut, więc mamy już prawie pół albumu. Najciekawsze jest to, że nie staramy się tworzyć długich progresywnych utworów i jednocześnie coraz trudniej jest nam wyczerpać temat w krótkiej, radiowej piosence. Będziemy starali się również iść w kierunku albumu anglojęzycznego...choć nigdy nie wiadomo co się zdarzy. Pewne jest to, że będzie to conspect album, gdyż postanowiliśmy wykorzystać dziewięć tekstów tworzących opowiadnie, które napisałem kilka lat temu.


W kilku serwisach, w tym naszym, pojawiły się pochlebne recenzje albumu debiutanckiego, to chyba budujące?

Owszem. Kiedy ktoś docenia to co robisz, motywuje Cię byś się nie zatrzymywał. Tak samo jest z nami. Potrzebujemy paliwa by dotrzeć do następnego punktu, następnej płyty. Dlatego te recenzje i przede wszystkim entuzjazm na koncertach pomagają nam nie zwalniać.


Czy poza Openspace grasz jeszcze w innych zespołach, czy koncentrujesz się na tym jednym zespole?

Chciałbym znaleść czas na inny zespół, czy projekt, ale jest to nie możliwe z kilku powodów. Bardzo ważna jest dla mnie moja rodzina. Praca zawodowa pochłania znaczną część mojego życia. W wolnym czasie kiedy nie gram na perkusji i nie myślę o Openspace, gram w paintball.


Jesteś perkusistą, jakich zarówno zagranicznych, jak i polskich perkusistów cenisz najbardziej? Masz swojego guru, idola?

Moją największą inspiracją od dwóch lat jest Gavin Harrison i jego wkład w Porcupine Tree. Jest on dla mnie mistrzem złudnej prostoty i precyzji. Za każdym razem gdy słyszę go na żywca, nie mogę pozbierać się po występie. W zasadzie wszystko do czego się dotknie, nabiera charakterystycznej formy, perfekcyjnego groovu, przemyślanych akcentów, wielokolorowych ozdobników i zaskakujących iluzji rytmicznych. Inspiruje mnie również twórczość i styl Cartera Beauforda. Ponad to uwielbiam słuchać Jeffa Porcaro, Denisa Chambersa, Simona Philipsa, Tomka Łosowskiego, Steve’a Smitha, Michała Dąbrówkę i Czarka Konrada… (kolejność przypadkowa).


Jak doszło do Waszej współpracy z Lynx Music? W ostatnim czasie ta krakowska wytwórnia zaczyna wyrastać na potentata na polskim rynku Art. Rocka.

Materiał na naszą płytę nagrywaliśmy w wołomińskim studio New Project Production i to własnie dzięki Krzysztofowi Maszocie, jesienią zeszłego roku nawiązaliśmy kontakt z Lynx Music. Rozmowy były krótkie i doprowadziły do ustalenia jasnych warunków. Myślę, że właśnie dzięki temu Lynx Music jest atrakcyjną wytwórnią, co przekłada się na coraz większą ilość albumów na jej koncie.


Dziękuję za ten wywiad, Rock Area trzyma za was kciuki, mamy nadzieję, że płyta odniesie sukces, na który zasługuje!

Dziękuję Ci bardzo.


Piotr „PM” Michalski
Komentarze