19.06.2019
RECENZJE

• SUNDARA KARMA - Ulfilas’ Alphabet
• IVY - Chwile
• ECLIPSE - Archetypal Grief
• SYMPHONY OF SYMBOLS - Historiocriticism
• KAT - Without Looking Back
• XIII STOLETĺ - Frankenstein
• CRYPT SERMON - Out of the Garden
• DUFF McKAGAN - Tenderness
• LION SHEPHERD - III
• COMA - Sen o 7 Szklankach
• KISS - Destroyer
• NIGHTWISH - Wishmaster
• OMEGA - 10000 Lepes
• LOONYPARK - Deep Space Eight
• DEATH ANGEL - Humanicide
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• SLAYER, BEHEMOTH - Gliwice
• ARCH ENEMY, DEATH ANGEL - Wrocław
• CRADLE OF FILTH, ACOD - Warszawa
• GALLILEOUS, DEVIL IN THE NAME - Piekary Śląskie
• LENNY KRAVITZ - Łódź
• DUSTIN ARBUCKLE - Chorzów
• SBB - Chorzów
• THE IRON MAIDENS - Kraków
• BATTLE BEAST, ARION - Poznań
• RPWL - Piekary Śląskie

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• DREADNOUGHT
• ÖDERBEAST- Maciek Zalasiński
• RPWL
• BLACK RIVER - Piotr Wtulich
• THE BLACK WATER PANIC PROJECT
• MARTY FRIEDMAN
• POKERFACE - Xen Ritter
• KAT & ROMAN KOSTRZEWSKI - Jacek Hiro

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• POKERFACE - Xen Ritter - Interview
• ALEX SKOLNICK - Interview
• MARTY FRIEDMAN - Interview
• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview

more articles

POLECAMY

Nawigacja
Artykuły » Recenzje - 0-9 » 52UM - 2010 - Superego
52UM - 2010 - Superego
52UM
1. Przedsen [3:16]
2. Ego [3:19]
3. Mały wojownik [4:10]
4. Struny [3:40]
5. Kwiaty [3:33]
6. Granice [4:27]
7. To my son [3:32]
8. Gwiazda [4:10]
9. W jasności dnia [3:50]
10. Schody [4:18]

Rok wydania: 2010
Wydawca: Offside Records
http://www.myspace.com/52um



Debiut 52UM sprzed dwóch lat był czymś wyjątkowym na polskiej scenie alternatywnej - opasłe multimedialne tomisko, na które składały się: płyta "zasadnicza", dysk z remiksami oraz DVD z awangardowymi filmami ilustrującymi muzykę. Zresztą wówczas "Szum" jawił się bardziej jako luźny projekt artystyczny, w który zaangażowało się kilkadziesiąt osób, niż regularny zespół.

Teraz 52UM powraca z nową płytą. Powraca odmieniony... Dziś to już sześcioosobowa warszawsko - zagłębiowska grupa, a "Superego" to całkiem konwencjonalny krążek. 10 utworów, niecałe 40 minut muzyki.

O ile debiut oferował szeroką paletę stylów, tak na "Superego" muzycy konsekwentnie trzymają się "zimnofalowej" ścieżki. Kłaniają się: The Cure z czasów "Pornography", Joy Division, czy też wczesna Brygada Kryzys... Wprawdzie za muzykę i słowa (z wyjątkiem utworu "Przedsen", w którym wykorzystano wiersz Tadeusza Gajcego) odpowiedzialny jest Konrad Januszek (chirurg z muzycznym zacięciem, swoją drogą to ciekawe zjawisko z tymi śpiewającymi lekarzami: czy oni urządzają jam sessions podczas nocnych dyżurów w szpitalach???), ale nie sposób pominąć roli Roberta Brylewskiego i jego charakterystycznego, niepodrabialnego sposobu gry na gitarze.

Żeby jednak nie było za różowo - "Superego" ma kilka mankamentów. Przede wszystkim - partie wokalne. Januszek niestety wielkiego głosu ani warsztatu nie posiada, tam gdzie przykryto braki różnymi nakładkami, efektami - jest ok. Ale kiedy grupa próbuje mierzyć się z przebojową, aż nazbyt wygładzoną formą ("W jasność dnia") niedostatki wychodzą na wierzch w całej okazałości. W ogóle ten utwór jest chyba najbardziej dyskusyjnym fragmentem płyty... Zwłaszcza, że pojawia się tuż po sekwencji trzech bardzo dobrych kawałków: "Granice" (słychać echa Falarka), anglojęzycznego "To my son" i "Gwiazda". Że można wypaść przebojowo i bez popadania w sentymentalizm, panowie pokazali kilkanaście minut wcześniej w "Strunach" (z fajnym tekstem "To tylko drżą/Opieszałe struny pod moją ręką/Szukając śladu - uczucia"). Zresztą teksty są mocną stroną "Superego", sporo mądrych rzeczy udało się w nich przemycić...

Jeżeli muzycy zaangażowani w 52UM myślą o następnym wspólnym albumie, powinni poważnie zastanowić się nad włączeniem do składu wokalisty z prawdziwego zdarzenia. Wtedy "zaszumią" z pełną mocą...

7/10

Robert Dłucik
Komentarze