20.01.2019
RECENZJE

• EVERGREY - The Atlantic
• MENTOR - Cults, Crypts and Corpses
• MAJESTY - Rebels
• CHANDELIER - Facing Gravity
• JUDAS PRIEST - Jugulator
• BIBIKINGS - Pół na pół
• FIZBERS - Die Without Living
• DEADBORN - Dogma Anti God
• POWER OF TRINITY - Ultramagnetic
• STRATOVARIUS - Enigma: Intermission II
• TRAKTOR - Šachoffnice
• DIONYSUS - Anima Mundi
• LEASH EYE - Blues, Brawls & Beverages
• MARS PROJECT - House of the Restless
• LUCIFER’S CHILD - The Order
• DECONSTRUCTING SEQUENCE - Cosmic Progression: An Agonizing Journey Through Oddities of Space
• THESIS - Kres
• ASHBURY - Something Funny Going On
WYWIADY
wywiad

• DROWN MY DAY - Maciej Korczak
• HEART ATTACK
• ARION - Iivo Kaiopainen
• DYNAZTY - Nils Molin
• JENNER - Marija Dragićević
• ADMINISTRATORR ELECTRO - Bartosz Marmol
• MANIMAL - Samuel Nyman
• ISCARIOTA - Justyna Szatny

więcej wywiadów

RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• PAUL MCCARTNEY - Kraków
• COLIN BASS, AMAROK, WALFAD - Piekary Śl.
• SLAYER, LAMB OF GOD, ANTHRAX, OBITUARY - Łódź
• POWERWOLF, AMARANTHE, KISSIN’ DYNAMITE - Warszawa
• HAMMERFALL, ARMORED DAWN - Wrocław
• TARJA, STRATOVARIUS, SERPENTYNE - Kraków
• THREE DAYS GRACE - Wrocław
• ILUZJE - II ŻORSKI FESTIWAL MUZYKI ART-ROCKOWEJ - Żory
• XIII STOLETI - Zabrze
• THE PINEAPPLE THIEF, LIZZARD - Warszawa
• ALBION - Kraków
• FORTECA - Wrocław
• TREMONTI - Warszawa
• PAIN OF SALVATION, KINGCROW - Kraków
• THIRTY SECONDS TO MARS - Kraków

więcej relacji

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - U » Ulver - 2012 - Childhood's End
Ulver - 2012 - Childhood's End
ulver1. Bracelets Of Fingers (originally recorded by The Pretty Things) 4:12
2. Everybody's Been Burned (The Byrds) 3:25
3. The Trap (Bonniwell's Music Machine) 2:33
4. In The Past (Chocolate Watchband) 2:54
5. Today (Jefferson Airplane) 3:20
6. Can You Travel In The Dark Alone? (Gandalf) 4:02
7. I Had Too Much To Dream Last Night (Electric Prunes) 2:54
8. Street Song (The 13th Floor Elevators) 5:14
9. 66-5-4-3-2-1 (The Troggs) 3:22
10. Dark Is The Bark (Left Banke) 4:03
11. Magic Hollow (Beau Brummels) 3:15
12. Soon There'll Be Thunder (Common People) 2:27
13. Velvet Sunsets (Music Emporium) 2:44
14. Lament Of The Astral Cowboy (Curt Boettcher) 2:14
15. I Can See The Light (Les Fleur De Lys) 3:14
16. Where Is Yesterday (United States Of America) 3:58

Rok wydania: 2012
Wydawca: Kscope
http://www.kscopemusic.com/ulver/childhoodsend/




Muzyczne horyzonty Ulvera ulegają ciągłym przemianom. Norwegowie, będąc pierwotnie ikoną black metalu, na swych późniejszych płytach zajęli się poszukiwaniem swojej ambientowej, industrialnej oraz awangardowej tożsamości. Na tej najnowszej, dalej poszukują, tym razem w swych poszukiwaniach zanurzyli się jednak w czasie przeszłym. Nowa płyta jest bowiem zbiorem coverów. Jest jakby hołdem złożonym muzyce psychodelicznej, która królowała w drugiej połowie lat 60-tych . Dużym plusem wydawnictwa jest to, że artysta w swych poszukiwaniach nie sięgnął po rzeczy oczywiste, po ikony gatunku, lecz po kompozycje wręcz niszowe, znane chyba tylko największym, miłośnikom wczesnej psychodelii. Kristoffer Rygg - lider Ulvera, niczym archeolog wykopał całą masę (dokładnie 16-cie) intrygujących, wartych odrestaurowania, mniej znanych, psychodelicznych eksponatów, reliktów muzycznej przeszłości. Muzyczne wykopaliska, które wydobył, należały pierwotnie do takich grup jak: Pretty Things, Curt Boettcher, Gandalf, Common People, Jefferson Airplane, 13th Floor Elevators, Troggs, Electric Prunes, Les Fluer De Lys, Bonniwell's Music Machine, Byrds, Left Banke, Chocolate Watchband, Music Emporium, Beaum Brummels i United States Of America.

Większość kompozycji utrzymana jest w wolnym tempie, sączą się leniwie jakby we mgle, w psychodelicznych oparach. Nie są to kompozycje długie, wręcz przeciwnie, stosunkowo krótkie, trwające zaledwie po kilka minut. Płyta rozpoczyna się słowami "Love, love love", kojarząc się od razu z epoką "dzieci kwiatów", nie jest to oczywiście kompozycja Beatlesów, lecz utwór "Bracelets of Fingers"- Pretty Things, zespołu założonego w 1963 roku w hrabstwie Kent w Anglii, którego utwory były hymnami brytyjskiego ruchu hipisowskiego. Fragment, który jakoś szczególnie mnie urzekł, to króciutki, 3 minutowy, nastrojowy "Everybody's Been Burned" amerykańskiej formacji The Byrds, którą upodobało sobie z kolei środowisko ruchu "Flower Power" za oceanem. Urzeka również "Dark Is The Bark"(Left Banke), chociaż pierwotnie powstała w latach 60 tych, kojarzy się z klimatem No Man. Gdyby nie "archeolodzy" z Ulvera, pewnie nigdy bym tej kompozycji nie poznał. Utworem różniącym się nieco od pozostałych, jest ostatni na płycie, "Where is Yesterday"(Unitet States of America), posiada podniosły, sakralny klimat i jest najbardziej mroczny.

Chociaż płyta jako całość jest dosyć monotonna, mimo wszystko słucha się jej z dużą przyjemnością, jej specyficzna atmosfera oddziałuje na człowieka niezwykle kojąco.

7,5/10

Marek Toma




Komentarze