18.01.2018
RECENZJE

• RUNNING WILD - Death or Glory
• JUDAS PRIEST - Painkiller
• MAREK BILIŃSKI - E≠mc²
• LESOIR - Latitude
• BEYOND CHRONICLES - Human Nation
• LOCH VOSTOK - Strife
• HARMORAGE - Psychico Corrosif
• MASACHIST - The Sect (death REALigion)
• WOJCIECH CIURAJ - Ballady Bez Romansów
• CRADLE OF FILTH - Cryptoriana - The Seductiveness of Decay
• DAISY DRIVER - Nulle Part
• H.E.A.T. - Into The Great Unknown
• NOVEMBER MIGHT BE FINE - South
• ROTTING CHRIST - Rituals
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• JETHRO TULL - Bydgoszcz
• HELLOWEEN - Warszawa
• COCHISE - Chorzów
• TESTAMENT, ANNIHILATOR, DEATH ANGEL - Wrocław
• ANATHEMA - Warszawa
• TESTAMENT, ANNIHILATOR, DEATH ANGEL - Warszawa
• EPICA, VUUR, MYRATH - Kraków
• KABAT - Trzyniec
• UNEVEN STRUCTURE, VOYAGER, MENTALLY BLIND - Wrocław
• PRISTINE - Chorzów
• PROCOL HARUM - Katowice
• SEATTLE NIGHT V - Warszawa

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• FACTOR 8
• NOCTURNAL RITES - Nils Eriksson
• COMMUNIC - Oddleif Stensland
• CRYSTAL VIPER - Marta Gabriel
• SINNER - Tom Naumann
• HELLOWEEN - Michael Weikath
• DAS MOON / WE HATE ROSES - Daisy Kowalsky

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Wywiady » ORPHAN PROJECT - Shane Lankford (wersja polska)
ORPHAN PROJECT - Shane Lankford (wersja polska)




Orphan Project to jedna z tych nieznanych i niedocenianych grup muzycznych. Mocno "europejski" rock, grany przez Amerykanów może się podobać i szkoda że grupa wciąz pozostaje w podziemiu. Zapraszam do wywiadu, który przeprowadziłem z Shanem Lankfordem, wokalistą grupy.









Do sklepów muzycznych trafiła wasza Ep. - OPII. Co z nowym albumem? Czy zamierzacie w najbliższej przyszłości wydać nową płytę?

Nową Ep Orphan Project można kupić przez Internet na naszej stronie internetowej www.myspace.com/orphanproject, oraz na innych wybranych stronach (Trinity Production – właścicielem i managerem strony jest Rob Perez, a więc osoba z którą pracowałem nad Visual Cliff and Fall of Echoes). Ep można również kupić w niektórych sklepach, ale póki co są to jedynie małe lokalne sklepy muzyczne. Jeśli chodzi o dystrybucję naszego materiału, właśnie próbujemy dogadać się z Music Buy Mail i podpisać kontrakt w Niemczech, oraz wysłaliśmy nasze materiały do Norwegi do Nornic Mission. Nasza Ep-ka jest nieco inna niż większość produkcji tego rodzaju, ponieważ w założeniu nie zwiastuje ona pełnego albumu. Mamy w planach stworzenie nowego albumu, ale jeśli mam być szczery nie wiem dokładnie, kiedy to nastąpi. Tworzymy muzykę bardzo spontanicznie, ale niestety biorąc pod uwagę wszystkie ograniczenia, które są związane z życiem codziennym czasu na muzykę jest coraz mniej. Właśnie, dlatego jeśli bierzemy się do tworzenia czegoś w to, co robimy wkładamy maksimum naszych możliwości.


W jaki sposób powstały utwory na OPII? Czy mógłbyś, w skrócie, przedstawić proces tworzenia muzyki na OPII?

Z reguły wygląda to tak. Biorąc pod uwagę nasze dotychczasowe doświadczenie cały proces można opisać w ten sposób: Bill przychodzi do mnie i mówi, że ma pomysł na nowy kawałek, wtedy albo korzystam z tekstu, który już wcześniej napisałem, albo przygotowuję zarys czegoś nowego. Później Bill gra a ja zaczynam śpiewać aż uda się nam wszystko zgrać (dzieje się to w obecności Tim’a). W taki oto sposób pracujemy nad konkretnym utworem. Kiedy uzyskamy wersję roboczą, która posiada klarowny układ (z reguły oznacza to refren i zwrotkę połączone ze sobą wspólnym motywem, jednakże jeszcze bez konkretnego zakończenia) wtedy idziemy do Tony’go (klawiszowiec i producent) i nadajemy całości ścieżkę rytmiczną. Następnie w studiu nagraniowym podkładamy jeszcze perkusję, później z reguły bas i na końcu gitarę oraz pozostałe dźwięki. Tak mniej więcej wygląda cały proces, w którym motyw przewodni oraz zakończenie z reguły pomagają stworzyć spójną całość. Mam nadzieję, że ten opis jest pomocny.


W porównaniu z „Orphan Found”, „OPII” ma mocniejsze brzmienie, przypominające nieco metal. Czy jest to kierunek, którym w przyszłości chcielibyście podążać?

Tak, myślę że interesują nas mocniejsze klimaty na pograniczu hard rock’a i rocka gotyckiego


Kto wpadł na pomysł, żeby na EP znalazł się cover Pink Floyd - "Another Brick in the Wall"?

Wielokrotnie wykonywaliśmy ten utwór na scenie i za każdym razem ten pomysł się sprawdzał. Jednak od samego początku za pomysłem stoi John Wegner (kompozytor, klawiszowiec, gitarzysta Orphan Found)


Co działo się z Tobą od czasów Orphan Found?

Wow, na ten temat mógłbym napisać książkę, ale póki co musi Ci wystarczyć jeden rozdział. Moja żona Wendy i ja, właśnie zaadoptowaliśmy małego chłopczyka (miał wtedy jedynie 2 tygodnie)!!! Teraz ma już 11 i ma się bardzo dobrze. Nazywa się Donovan Jaden Graeme Lankford, ale dla nas to Grae. W ogóle zabawna sprawa z jego imieniem - Graeme i samym Orphan Project…. Szukałem, co właściwie oznacza imię Graeme i znaczy „dom”. Grae mógł być sierotą, ale teraz ma „dom”! Grae jest naszą wielką radością i zwykle spędzam większość czasu właśnie z nim.


Czy jest szansa, że Orphan Project przyjedzie na trasę do Europy i Polski?

Tak, jeśli ktoś da nam taką możliwość i zadziała logistyka to czemu nie! Z przyjemnością przyjedziemy!


Jak wygląda scena rocka progresywnego w USA?

To dobre pytanie, ale jeśli mam być szczery poza pracą nad Orphan Project właściwie nie uczestniczę w niej. Jestem pewien, że Orphan Project ma dużo większe wsparcie od fanów z zagranicy (z Europy i Zjednoczonego Królestwa) niż z samych Stanów.


Czy planujecie wykorzystać waszą popularność i rozpocząć kampanię promocyjną czy wolicie pozostać grupą undergroundową dla mniejszej grupy odbiorców?

Szczerze mówiąc, nie zastanawiałem się specjalnie nad tym. Moja działalność z Orphan Found ogranicza się do zawierania kontaktów przez Internet, gromadzenia potrzebnych informacji i kontaktowania się z wytwórniami płytowymi/recenzentami muzycznymi/stacjami radiowymi. Właściwie nigdy nie mieliśmy za sobą poparcia dużej wytwórni, a te zajmujące się rockiem progresywnym nie były w stanie nam wiele zaproponować i dlatego pozostaliśmy „niezależni”. Chcielibyśmy podpisać kontrakt z wpływową wytwórnią, ale nie sądzę że tak się stanie, ponieważ trasa koncertowa w pełnym wymiarze nie wchodzi w rachubę….no chyba, że będzie to opłacalne finansowo.


"Orphan Found" jest albumen koncepcyjnym. Czy zamierzacie stworzyć kolejny tego typu projekt, być może macie już jakieś pomysły?

Cóż, biorąc pod uwagę to, że sam zaadoptowałem dziecko….jestem pewien, że będę mieć (właściwie już mam) parę pomysłów, które mogłyby przyczynić się do stworzenia przynajmniej części pełnego albumu. Widzę to w taki sposób, że połowa albumu wpasowałaby się w nurt koncept albumu natomiast pozostałą część tworzyłyby utwory niepołączone ze sobą żadnym wspólnym motywem.


Jaki jest odbiór waszej muzyki poza USA? W których krajach macie wielu oddanych fanów?

Tak jak powiedziałem wcześniej, większość naszych fanów, to fani spoza USA, ale mamy też spora grupę zwolenników w miejscu, w którym mieszkamy oraz tych związanych ze społecznością mojego kościoła. Bycie muzykiem jest na prawdę ciężką drogą - żeby mieć mnóstwo fanów potrzebne są duże sumy pieniędzy, żeby móc do nich w ogóle dotrzeć. Pieniądze potrzebne są zarówno, gdy podróżuje się samochodem czy samolotem (w takim przypadku potrzebne jest nawet więcej kasy). Tobie „Orphan Found” przypadł do gustu, ale założę się, że się zdziwisz jak Ci powiem, że bardzo niewielka grupa ludzi w ogóle wie, że taki krążek pojawiła się na rynku. Na tym między innymi polega frajda z bycia muzykiem…jest mi zawsze bardzo miło, kiedy spotykam ludzi, którzy nigdy o nas nie słyszeli i nagle „odkrywają” naszą muzykę, zakochują się w niej i później piszą nam o tym!


Gdybyś miał wskazać trzy albumy które są Ci bliskie, które albumy byś wybrał i dlaczego?

1. „More Power To Ya” Petra: to był pierwszy rock n’roll’owy album, jaki w ogóle słyszałem …. i co więcej to album chrześcijański!!! Uwielbiam ich pierwszego wokalistę – Greg’a X. Volz’a… miał na mnie duży wpływ.
2. „Leftoverture” Kansas: moim zdaniem najlepszy album, jaki został kiedykolwiek napisany z jedną z moich ulubionych piosenek „The Wall”. Tekst opowiada historię nawrócenia Kerry’ego…jest on zmuszony do tego, aby zburzyć mur oddzielający jego własne pragnienia od tego, co sam nazywa Prawdą.
3. „Gretchen Goes to Nebraska” King X: pamiętam jak raz leżałem sobie, słuchałem tej płyty i myślałem…”hmmmm, bardzo mi się to podoba” (było to przy pierwszym kawałku) i w miarę jak słuchałem dalej…myślałem sobie…. ta muzyka jest niesamowita …harmonijna, wyrazista, zmuszająca do myślenia…a wszystkie te rzeczy wpadły mi do głowy po 3 kawałkach! Zawsze chciałem być w zespole, który inspiruje innych do tworzenia własnej muzyki i to właśnie King X dał mi taką inspirację.


Kiedyś powiedziałeś mi, że Orphan Project należy już do przeszłości, po czym nagraliście znakomity album. Jak to jest z OP – jest to zespół czy nadal projekt?

Można to ująć w ten sposób – OP jest projektem, który chce być zespołem, ale jesteśmy uzależnieni od takich czynników jak czas i pieniądze.


Na prawdę muszę zadać to pytanie. Jak postrzega się Polaków w Stanach – wal śmiało, bez owijania w bawełnę :)

Bardzo dobrze, hahaha, myślę, że Polacy są postrzegani jako pracowici i dobrzy ludzie! Przynajmniej z tego, co ja wiem.


Parę słów dla naszych czytelników.

Chciałbym na zakończenie zacytować fragment z filmu “Amazing Grace” – za każdym razem, gdy go słyszę przechodzą mnie ciarki….”Jestem grzesznikiem lecz Pan mnie ocali!”… nie zapominajcie o tym. Kiedy tracie siły i nie potraficie już iść dalej, poprosicie Boga o pomoc, a On da wam siłę na dalsza drogę i zaopiekuje się wami. On jest naszym ojcem, więc idźcie do niego niczym syn lub córka szukający pociechy u swego ojca! Psalm 55: 16-19

Dziękuję za rozmowę. Życzę wszystkiego najlepszego i mam nadzieję, że wkrótce spotkamy się w Polsce!

Piotr Michalski
Tłumczenie: Gosia Michalska
Komentarze