25.04.2018
RECENZJE

• PROJECT: PATCHWORK - Re Flection
• VOIDHANGER - Dark Days Of The Soul
• ARENA - Pepper's Ghost
• GUS G. - Fearless
• DESERT NEAR THE END - Theater of War
• AYREON UNIVERSE - The Best of Ayreon Live
• MELANIE MAU & MARTIN SCHNELLA - Gray Matters Live In Concert
• BY’CE PROJECT - Abyss Of The Mind
• NONE - VII
• JUDAS PRIEST - Turbo
• TOMORROW’S EVE - Mirror of Creation III - Project Ikaros
• THE UGLY - Thanatology
• WAVE - Between
• MARS PROJECT - Insomnia
WYWIADY
wywiad

• BOREALIS - Matt Marinelli
• MENSKO - Piotr Juszczak, Marcin Moroz
• HEAT AFFECTED ZONE
• STANDARD B - Dawid Kubicki, Michał Mędak
• ELVENKING - Damna
• FACTOR 8
• NOCTURNAL RITES - Nils Eriksson

więcej wywiadów

RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• BELIEVE - Warszawa
• PROGROCK FEST - Legionowo
• PROGROCK FEST - Legionowo
• WISHBONE ASH - Katowice
• CLOSTERKELLER - Zabrze
• BELIEVE - Konin
• KRZYSZTOF PUMA PIASECKI / JÓZEF SKRZEK - Piekary Śl.
• WARSAW PROG DAYS - Warszawa
• ROTTING CHRIST, CARACH ANGREN, SVART CROWN - Katowice
• CRADLE OF FILTH, MOONSPELL, SACRILEGIUM - Warszawa
• CRADLE OF FILTH, MOONSPELL - Kraków
• JETHRO TULL - Bydgoszcz
• HELLOWEEN - Warszawa

więcej relacji

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - I » Illion - 2013 - Ubu
Illion - 2013 - Ubu
illion1. Brain Drain
2. Aiwaguma
3. Planetarian
4. Mahoroba
5. Beehive
6. Dance
7. Gamma
8. Finger Print
9. Lynch
10. Un&Do
11. Gasshow
12. Inemuri
13. Especially
14. Birdie

Rok Wydania: 2013
Wydawca: Warner Music
http://www.illion-web.com




Na album zatytułowany Ubu trafiłem kompletnie przez przypadek. Nie wiem, jaki bodziec mną kierował, bowiem zobaczyłem okładkę i po prostu postanowiłem posłuchać. Co ciekawe nie miałem pojęcia nawet mglistego cóż za muzyka kryje się na tym albumie, a sama okładka również nie jest przyciągająca.

Dźwięki, jakie popłynęły z głośników, były jednak więcej niż intrygujące, wciągające wręcz. Skłoniło mnie to zatem do poszukiwań informacji o pochodzeniu produkcji i jakież było moje zdziwienie kiedy pierwsze witryny, jakie znalazłem były napisane japońskimi krzaczkami. Mniej więcej w tym czasie w głośnikach pojawił się pierwszy z kilku zaśpiewanych na płycie utworów w języku japońskim.

Całość, to ogólnie mówiąc worldmusic, oparte głownie na dźwiękach pianina, i wokalu, a wszystko podszyto elektronicznymi rytmami perkusji wokal przypomina swoją barwą i manierą okolice britpop-rocka, jednak ogół doznań jest zdecydowanie wielowarstwowy.
Dla europejczyka teksty po japońsku są na tyle egzotyczne, że moje pierwsze skojarzenie to Adiemus Karla Jenkinsa, gdzie wokaliści i chórzyści śpiewali w wymyślonym języku... Na poparcie tego skojarzenia wspomnę, że ILLION przestrzenią swoich utworów, zbliża się niejednokrotnie do estetyki symfonicznej... Co przy ascezie środków wyrazu wydaje się wręcz nieprawdopodobne.
Nie jest monotonnie, nic z tych rzeczy pojawiają się delikatne akcenty gitarowe, zarówno akustyczne jak i elektryczne, mamy nieco smyków, a i jazzowe dysonanse do tu nie incydent.
Uwagę zwraca zdecydowanie fakt łamanej rytmiki, ale i korelacja nieprawdopodobnej organicznej wręcz przestrzeni z odhumanizowaną sztucznością.

Jak wspomniałem Ubu jest albumem przede wszystkim intrygującym, zawiera od porywających i łapiących za serce dźwięków, po irytujące hałasy... Jednak wrażenie jakie po sobie pozostawia jest... piorunujące.

Okazuje się że ILLION, to istny one man show, a inicjatorem przedsięwzięcia jest Yojiro Noda lider japońskiej formacji Radwipms, , na co dzień parającej się ambitnym rockiem. I o ile tłumaczy to jego muzyczne otrzaskanie, to po dostępnych w sieci materiałach promocyjnych mogę zaryzykować stwierdzenie, że poczynił skok w bok w stylistykę może równie ambitną, lecz zdecydowanie odmienną od tego co prezentuje w swojej rodzimej grupie.

Piotr Spyra



Komentarze