11.12.2018
RECENZJE

• LIZARD - Half-Live
• JUDAS PRIEST - Unleashed in the East
• MANTICORA - To Kill To Live To Kill
• JASON BECKER - Triumphant Hearts
• MARIANNE FAITHFULL - Negative Capability
• CRUENTUS - Every Tomorrow
• BLACKFOOT - Strikes
• R.E.M. - At The BBC (The Best of)
• MELLER GOŁYŹNIAK DUDA - Breaking Habits
• CHANDELIER - Pure
• JUDAS PRIEST - Killing Machine
• TRK PROJECT - Sounds From the Past
• DRUKNROLL - Unbalanced
• JUDAS PRIEST - Stained Class
• SABATON - Swedish Empire Live
• HOSTIA - Hostia
• SENDWOOD - Fist Leaf
WYWIADY
wywiad

• ARION - Iivo Kaiopainen
• DYNAZTY - Nils Molin
• JENNER - Marija Dragićević
• ADMINISTRATORR ELECTRO - Bartosz Marmol
• MANIMAL - Samuel Nyman
• ISCARIOTA - Justyna Szatny
• ALBION - Jerzy Antczak
• LAURA COX

więcej wywiadów

RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• PAUL MCCARTNEY - Kraków
• COLIN BASS, AMAROK, WALFAD - Piekary Śl.
• SLAYER, LAMB OF GOD, ANTHRAX, OBITUARY - Łódź
• POWERWOLF, AMARANTHE, KISSIN’ DYNAMITE - Warszawa
• HAMMERFALL, ARMORED DAWN - Wrocław
• TARJA, STRATOVARIUS, SERPENTYNE - Kraków
• THREE DAYS GRACE - Wrocław
• ILUZJE - II ŻORSKI FESTIWAL MUZYKI ART-ROCKOWEJ - Żory
• XIII STOLETI - Zabrze
• THE PINEAPPLE THIEF, LIZZARD - Warszawa
• ALBION - Kraków
• FORTECA - Wrocław
• TREMONTI - Warszawa
• PAIN OF SALVATION, KINGCROW - Kraków
• THIRTY SECONDS TO MARS - Kraków

więcej relacji

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - E » Electronic Revival - 2012 - Minus/Plus
Electronic Revival - 2012 - Minus/Plus
Electronic Revival
1.Powiew 7:28
2.Taniec Oscylatorów 3:29
3.Przypływ 7:13
4.Żyj a nie tylko istniej 8:23
5.Mgła Myśli 5:26
6.Ocean 8:43
7.Wulkan 2:39
8.Zatrzymaj się 6:51
9.C2H5OH 3:47
10.Dokąd 7:49

Rok wydania: 2012
Wydawca: -
http://www.electronic-revival.pl




Nazwa tego muzycznego przedsięwzięcia skłania sądzić, że będziemy obcować z muzyką elektroniczną. I plus, minus tak właśnie jest. Z tym, że jest to muzyka elektroniczna doprawiona sporą dawką gitarowego grania. Owa gitara, wpisana w elektroniczne przestrzenie, w znacznym stopniu ją ubogaca! Electronic Revival znają pewnie wszyscy, którzy pałają szczególną miłością do elektronicznych dźwięków, lecz chyba nie jest to formacja znana, miłośnikom szeroko pojętej muzyki rockowej, więc może kilka słów o muzykach tworzących ten właśnie projekt.

Jest to duet, który powołali do życia panowie Marcin Chmara i Tomasz Florek. Marcin pochodzi z leżącego w samym sercu Borów Tucholskich Cekcyna. Już jako siedmiolatek brał lekcje gry na pianinie. Okazało się, że właśnie klawisze stały się największą pasją jego życia. Fascynacja muzyką Vangelisa i J.M. Jarre'a ukształtowały jego zapatrywania muzyczne. I tak zaczęła się jego przygoda z muzyka elektroniczną. Ukończył Ognisko Muzyczne w klasie fortepianu i rozpoczął studia na Akademii Bydgoskiej na wydziale wychowania muzycznego. Okres studiów łączył z koncertowaniem. Brał udział w różnych muzycznych projektach. Miał przyjemność koncertowania z takimi gwiazdami jak: Kombi, Lady Pank, Małgorzata Ostrowska, Fromacja Nieżywych Schabuf, Paweł Kukiz i Piersi. W 2000 r. wziął udział w niezależnym festiwalu muzyki elektronicznej w Bydgoszczy Synth ART®. Rok później wraz z zaprzyjaźnionymi muzykami zorganizował drugą edycję festiwalu w formie konkursu. Kompozycje artysty były wykorzystane podczas Lekkoatletycznych Mistrzostw Europy do lat 23 - "Żywioły sportu". Na wspomnianym Synth ART® Festiwalu Marcin Chmara poznaje gitarzystę Tomasza Florka, i tak rozpoczyna się ich wspólna muzyczna droga. Artyści zaczynają wspólnie koncertować w klubach na terenie całego kraju. Ich utwory ukazują się w PR III Polskiego Radia w audycjach Jerzego Kordowicza. W roku 2004, ich kompozycje zostają wykorzystane w spektaklu "Europa", wystawionym w nocy z 30 kwietnia na 1-go maja na Starym Rynku w Bydgoszczy z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej. W listopadzie 2005r w ramach Dni Instrumentów Klawiszowych w Poznaniu, duet wygrywa konkurs dla twórców muzyki elektronicznej. I wreszcie w 2006 roku powołany zostaje do życia projekt muzyczny - Electronic Revival. W 2007 roku wydany zostaje ich pierwszy album, zatytułowany „Przebudzenie”, dwa lata późnie wydają drugą płytę -„Exequatur”, a w roku ubiegłym światło dziennie ujrzała właśnie płyta „Minus/Plus”. Tomasz Florek opuścił jednak pokład Electronic Revival. Na tejże ich ostatniej, wspólnej płycie, znalazł się cytat Epikura będący podziękowaniemskierowanym bezpośrednio do osoby Tomka: „Przyjaźń, jest najpiękniejszym ze wszystkich prezentów, jakimi możemy zostać obdarowani aby szczęśliwie ukształtować swoje życie”. Obecnie miejsce Tomasza Florka, w zespole zajął pochodzący z Bydgoszczy gitarzysta kompozytor, producent muzyczny, pedagog, właściciel studia nagrań MG Studio – Marcin Grzella.

Składający się z 10 kompozycji album „Minus/Plus” nie zawiera elektronicznej awangardy pokroju „Zite”, czy „Electronic Meditation” Tangerine Dream. Jest to muzyka zdecydowanie przystępniejsza w odbiorze. Już pierwsza kompozycja - „Powiew” nie uchroni się przed skojarzeniami z muzyką J.M. Jarre'a. A gitara Tomka Florka tchnęła w tą syntezatorową przestrzeń, prawdziwą rockową iskierkę. Bardziej „cybernetyczne brzmienie”, ma zdecydowanie krótszy, 3 minutowy „Taniec Oscylatorów”. W kompozycji „Przypływ” ciepłe brzmienie gitary, również idealnie kontrastuje z chłodną, elektroniczną cyber-przestrzenią! Jeszcze więcej gitarowego żaru mamy, w kompozycji „Żyj a nie tylko istniej”. Kompozycję wzbogaca transowy, elektroniczny chórek. W kolejnej, „Mgle myśli” usłyszeć możemy natomiast autentycznie żeński wokal. Kompozycja ta, ma bardzo podniosłą, wręcz symfoniczną oprawę. Kolejny - „Ocean”, wkracza jakby ponownie w Jarre'owe rejony muzyczne. Z tym, że w kompozycjach Francuza brakuje tak pięknie brzmiącej gitary! „Wulkan”, to najkrótsza zaledwie 2-minutowa kompozycja, w rzeczy samej prawdziwa erupcja dźwięków! Jednak w tej muzycznej lawie, znajdziemy sporą dawkę zarówno rockowych, jak i jazzowych pierwiastków. Wyróżniającym się fragmentem płyty, będzie z pewnością kompozycja „ Zatrzymaj się”, kluczową rolę odgrywa tutaj dźwięk trąbki. Pięknym brzmieniem tego właśnie instrumentu ubogacił tą kompozycję, gościnnie Janusz Stolarski. Kolejny muzyczny fragment nosi tytuł, będący chemicznym symbolem C2H5OH, co to takiego? Organiczny związek chemiczny z grupy alkoholi, potocznie mówiąc - bimber. A gdzie niegdyś, ten właśnie trunek, lał się hektolitrami? Na wszelkich dyskotekowych imprezach. I właśnie ta kompozycja, z dyskotekową aurą, ma chyba najwięcej wspólnego! Ostatnia na płycie „Dokąd” to powrót do bardzie klasycznych, elektronicznych klimatów. Tutaj równie podniosły nastrój podobny do tego z „Mgły myśli” uzyskany został dzięki wygenerowanym przez klawisze dźwiękiem zakonnych chorałów. Przychodzi mi więc na myśl tutaj chociażby Enigma.

Jak można zauważyć, „minus/plus” w swoich elektronicznych ramach wpisuje dosyć sporą różnorodność muzyczną. Płyta godna jest więc polecenia nie tylko zatwardziałym, żarliwym zwolennikom muzyki elektronicznej. Może stać się więc dobrą odskocznią, od zawiłych prog- rockowych struktur czy ostrej, muzycznej, metalowej furii...

7,5/10

Marek Toma.
Komentarze