17.11.2019
RECENZJE

• RONNIE WOOD WITH HIS WILD FIVE - Mad Lad: A Live Tribute to Chuck Berry
• BLACK STONE CHERRY - Black To Blues 2
• RHAPSODY - Dawn of Victory
• FLESHWORLD - The Essence Has Changed But The Detail Remains
• YOGI LANG - A Way Out Of Here
• MYSTHICON - Into the Dark (EP.)
• ALHENA - Breaking the Silence...by Scream
• ADAM JURCZYŃSKI - Beyond the Horizon
• JOE BONAMASSA - Live At the Sydney Opera House
• GHOST - Infestissumam
• NIKKI STRINGFIELD - Harmonies for the Haunted
• MILLENIUM - The Web
• FRONTBACK - Don't Mind the Noise
• VISION DIVINE - When All The Heroes Are Dead
• COCHISE - Exit: A Good Day To Die
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• SACRED REICH - Kraków
• PROG THE NIGHT V - Łódź
• SOEN - Warszawa
• CLOSTERKELLER - Kraków
• RETROSPECTIVE, STARSABOUT, MAU&SCHNELLA - Piekary śląskie
• STEVE BOLTON, TAKAKARMA - Piekary Śląskie
• INO ROCK FESTIVAL - Inowrocław
• SCORPIONS - Gliwice
• RAMMSTEIN - Chorzów
• PROG IN PARK - Warszawa
• BON JOVI - Warszawa

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• RUMORE
• SETHEIST - Maksymina Kuzianik
• RUNIKA - Adrianna ''Aminae'' Janusz
• THE IRON MAIDENS - Nikki Stringfield, Wanda Ortiz, Courtney Cox
• KASIA SZUBERT
• DREADNOUGHT
• ÖDERBEAST- Maciek Zalasiński
• RPWL

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• NIKKI STRINGFIELD - Harmonies for the Haunted - Review
• FRONTBACK - Don't Mind the Noise - Review
• WARBELL - Plague - Review
• SETHEIST - Maksymina Kuzianik - Interview
• THE IRON MAIDENS - Nikki Stringfield, Wanda Ortiz, Courtney Cox - Interview
• POKERFACE - Xen Ritter - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - D » Dagoba - 2013 - Post Mortem Nihil Est
Dagoba - 2013 - Post Mortem Nihil Est
Dagoba - 2013 - Post Mortem Nihil Est

1. When Winter... 05:33
2. The Realm Black 06:18
3. I, Reptile 05:04
4. Yes, We Did 04:40
5. Kiss Me, Kraken 04:23
6. Nevada 01:42
7. The Great Wonder 04:45
8. The Day After the Apocalypse 05:21
9. Son of a Ghost 05:01
10. Oblivion Is for the Living 04:28
11. By the Sword 03:38


Rok wydania: 2013
Wydawca: Verycords
https://www.facebook.com/dagoba13




Przypadło mi w udziale zrecenzowanie płyty zespołu, który do tej pory pozostawał poza kręgiem moich zainteresowań i co więcej, był mi całkowicie nieznany, a jego muzyka stanowiła wielką niewiadomą. Nie oznacza to wcale, że francuska Dagoba jest jakimś młodzieniaszkiem, nowicjuszem. Potwierdza to fakt, że „Post Mortem Nihil Est” jest ich piątą płytą, a sam zespół działa już ponad 15 lat. Tak czy inaczej, dla mnie jest to pierwszy kontakt z żywiołową twórczością Dagoba, ale jak to mawiają „lepiej późno niż wcale”.

Jak nowy album ma się do wcześniejszych dokonań? Nie mam bladego pojęcia, ale istotne jest to, że premierowy materiał ma w sobie siłę i moc. Świadczyć może to tylko o jednym – Francuzi wciąż mają żądzę tworzenia metalowego żywiołu i jak słychać, nie są tym znużeni. „Post Mortem Nihil Est” to nowoczesny ładunek muzyczny przesiąknięty industrialną atmosferą. Dominują ciężar i metalowa, nieposkromiona agresja, co nie oznacza, że panowie nie pozawalają sobie na klimatyczne wtrącenia i spokojniejsze zagrania. Jest miejsce na szybkość, miażdżące zwolnienia jak również melodyjne wokalizy w refrenach. Niby typowo, ale z drugiej strony Dagoba prezentuje coś nowego, innego, coś co wyróżnia ich muzykę na tle licznej konkurencji. Słychać to już przy okazji solidnego „otwieracza” w postaci „When Winter...”, którego początek nasuwa skojarzenia wobec eksperymentów z muzyką klasyczną takich grup jak Cradle Of Filth, Dimmu Borgir. Już na tym etapie słychać, że zespół nie zamyka się w sztywnych ramach danego gatunku, ale próbuje łączyć różne klimaty. Robi to z wyczuciem nie zapominając o odpowiednich proporcjach i poczuciu dobrego smaku, co z pewnością wynika z doświadczenia i dojrzałości.

Materiał brzmi ambitnie, a profesjonalna realizacja dodatkowo zwiększa atrakcyjność „Post Mortem Nihil Est”, którego poznanie po prostu sprawia przyjemność. Kompozycje, mimo sporego zróżnicowania i intensywności, nie stanowią wielkiej przeszkody w przyswojeniu – zasieki anty – poznawcze można śmiało pokonać.

Komu odpowiadają dźwięki pokroju Fear Factory, Disturbed, Strapping Young Lad, a przy tym nie pogardzi szwedzkimi klimatami w stylu Soilwork czy In Flames, ten z pewnością powinien spróbować „Post Mortem Nihil Est”. Dagoba propaguje nowoczesny, a przy tym wysoce energetyczny metal o industrialnym zabarwieniu, którego forma, pomysł robią jak najbardziej pozytywne wrażenie – jest moc!

8/10

Marcin Magiera
Komentarze