18.02.2019
RECENZJE

• FLOTSAM & JETSAM - The End of Chaos
• NAILED TO OBSCURITY - Black Frost
• NOTHGARD - Malady X
• PRO-CREATION - Noli me tangere
• MOTLEY CRUE - Motley Crue
• TWILIGHT FORCE - Tales of Ancient Prophecies
• THE TWILIGHT SAD - It Won/t Be Like This All The Time
• LIGHT DAMAGE - Numbers
• ARSIS - Visitant
• BEYOND CREATION - Algorythm
• IRONBOUND - Witch Hunt/ Lifeblood
• SKUNK ANANSIE - 25LIVE@25
• SHARON VAN ETTEN - Remind Me Tomorrow
• THERION - Vovin
• MILLENIUM - MMXVIII
• INIRA - Grey Painted Garden
• DIVINE ASCENSION - The Uncovering
• NOCNY KOCHANEK - Randka w Ciemność
• PYRAMAZE - Melancholy Beast
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• KLASZ OV THE SEJTANS XIV - Warszawa
• PAUL MCCARTNEY - Kraków
• COLIN BASS, AMAROK, WALFAD - Piekary Śl.
• SLAYER, LAMB OF GOD, ANTHRAX, OBITUARY - Łódź
• POWERWOLF, AMARANTHE, KISSIN’ DYNAMITE - Warszawa
• HAMMERFALL, ARMORED DAWN - Wrocław
• TARJA, STRATOVARIUS, SERPENTYNE - Kraków
• THREE DAYS GRACE - Wrocław
• ILUZJE - II ŻORSKI FESTIWAL MUZYKI ART-ROCKOWEJ - Żory
• XIII STOLETI - Zabrze
• THE PINEAPPLE THIEF, LIZZARD - Warszawa
• ALBION - Kraków
• FORTECA - Wrocław
• TREMONTI - Warszawa
• PAIN OF SALVATION, KINGCROW - Kraków

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• ALEX SKOLNICK
• MARTY FRIEDMAN
• DROWN MY DAY - Maciej Korczak
• HEART ATTACK
• ARION - Iivo Kaiopainen
• DYNAZTY - Nils Molin
• JENNER - Marija Dragićević
• ADMINISTRATORR ELECTRO - Bartosz Marmol

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• ALEX SKOLNICK - Interview
• MARTY FRIEDMAN - Interview
• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - U » Ulver - 2013 - Messe I.X - VI. X
Ulver - 2013 - Messe I.X - VI. X
ulver


1. As Syrians Pour In, Lebanon Grapples With Ghosts of A Bloody Past
2. Shri Schneider
3. Glamour Box (ostinati)
4. Son of Man
5. Noche Oscura Del Alma
6. Mother of Mercy



Rok wydania: 2013
Wydawca: Kscope
Profil Facebook






Najnowsza propozycja muzycznego wizjonera Kristoffera Rygga. Norweski Ulver zaczynał jako zespół blackmetalowy, ale już na drugiej płycie „Kveldssanger” pokazał wszem i wobec, że absolutnie nie zamierza być zaszufladkowany w jednym gatunku. Płyta akustyczna nagrana przez metalowy (wówczas) zespół – to musiało wywołać szok wśród fanów ciężkich brzmień... Słowo „Ulver” oznacza w języku norweskim „Wilki”, a te zwierzątka lubią chodzić własnymi ścieżkami... Czy może dziwić więc fakt, że zespołowi o tej nazwie po drodze było zarówno z elektronicznymi eksperymentami, słynnym poematem Blake’a, muzyką filmową, orkiestrową, a także coverami... Kiss i Prince’a?

„Messe” rozgrywa się na kilku płaszczyznach. W otwierającej całość, wielowątkowej kompozycji dominuje muzyka poważna w różnych odcieniach. Ale już „Shri Schneider” mógłby bez problemu trafić na „Alpha Centauri” lub „Zeit” Tangerine Dream. „Noche Oscura Del Alma” nie powstydziliby się z kolei niemieccy eksperymentatorzy spod znaku Amon Duul II, czy Ash Ra Tempel. Pewnie też nikt nie zdziwiłby się, gdyby wykonano go podczas któregoś z licznych koncertów festiwalu Warszawska Jesień...

Partie wokalne pojawiają się dopiero w czwartej kompozycji „Son of Man” – jednym z najciekawszych fragmentów tego niesamowitego albumu. Rygg śpiewa również w finałowym „Mother of Mercy”. Pierwsze minuty to uduchowiona pieśń z wsamplowanymi fragmentami nabożeństwa, później mamy jednak do czynienia z eksperymentalną formą. Tytułowa msza (i to bez przymiotnika czarna), hymn do Matki Miłosierdzia... Intrygująca sprawa w przypadku faceta, który zaczynał od ekstremalnego metalu, nieprawdaż?

Liderowi Ulver oraz muzykom Orkiestry Kameralnej z Tromsoe udało się wytworzyć niesamowity, mistyczny wręcz klimat na „Messe”. To nie jest łatwa w odbiorze muzyka: wymaga od słuchacza skupienia, oderwania się od codziennych obowiązków, wyciszenia... Ale w zamian oferuje bogatą paletę dźwiękowych doznań na poziomie, do których dostęp mają tylko nieliczni, wybrani twórcy.
Myślę, że dla wytworzenia owego klimatu nie bez znaczenia był również fakt, że album powstał w mieście leżącym już za kołem podbiegunowym. Pełne uroku „okoliczności przyrody” i codzienny puls tego miejsca – jakże inny od wielkomiejskiego hałasu - musiały wpłynąć na tak wrażliwych artystów...

Oprawa muzyczna nabożeństwa? „Muzyka do wewnętrznego filmu” (jak brzmiał podtytuł pamiętnego „Perdition City” z 2000 roku)? A może poemat symfoniczny? Nowa płyta Ulver... Po prostu...

10/10

Robert Dłucik
Komentarze