11.12.2018
RECENZJE

• JUDAS PRIEST - Unleashed in the East
• MANTICORA - To Kill To Live To Kill
• JASON BECKER - Triumphant Hearts
• MARIANNE FAITHFULL - Negative Capability
• CRUENTUS - Every Tomorrow
• BLACKFOOT - Strikes
• R.E.M. - At The BBC (The Best of)
• MELLER GOŁYŹNIAK DUDA - Breaking Habits
• CHANDELIER - Pure
• JUDAS PRIEST - Killing Machine
• TRK PROJECT - Sounds From the Past
• DRUKNROLL - Unbalanced
• JUDAS PRIEST - Stained Class
• SABATON - Swedish Empire Live
• HOSTIA - Hostia
• SENDWOOD - Fist Leaf
• VANDENBERG'S MOONKINGS - Rugged and Unplugged
WYWIADY
wywiad

• ARION - Iivo Kaiopainen
• DYNAZTY - Nils Molin
• JENNER - Marija Dragićević
• ADMINISTRATORR ELECTRO - Bartosz Marmol
• MANIMAL - Samuel Nyman
• ISCARIOTA - Justyna Szatny
• ALBION - Jerzy Antczak
• LAURA COX

więcej wywiadów

RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• PAUL MCCARTNEY - Kraków
• COLIN BASS, AMAROK, WALFAD - Piekary Śl.
• SLAYER, LAMB OF GOD, ANTHRAX, OBITUARY - Łódź
• POWERWOLF, AMARANTHE, KISSIN’ DYNAMITE - Warszawa
• HAMMERFALL, ARMORED DAWN - Wrocław
• TARJA, STRATOVARIUS, SERPENTYNE - Kraków
• THREE DAYS GRACE - Wrocław
• ILUZJE - II ŻORSKI FESTIWAL MUZYKI ART-ROCKOWEJ - Żory
• XIII STOLETI - Zabrze
• THE PINEAPPLE THIEF, LIZZARD - Warszawa
• ALBION - Kraków
• FORTECA - Wrocław
• TREMONTI - Warszawa
• PAIN OF SALVATION, KINGCROW - Kraków
• THIRTY SECONDS TO MARS - Kraków

więcej relacji

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - L » Lipnicka, Anita - 2013 - Vena Amoris
Lipnicka, Anita - 2013 - Vena Amoris
Lipnicka1.Eon
2.Hen, hen
3.Gdy na mnie nie patrzysz
4.Vena Amoris
5.Sen Laury
6.Monochrom
7.Trzecia zima
8.Wodowanie
9.Za dużo aniołów
10.Sama
11.Nie wiem
12.Kometa

Rok wydania: 2013
Wydawca: Mystic Production
http://www.anitalipnicka.com/



..."Współpraca z Anitą to dla nas zaszczyt i wielka radość. Choć to dopiero kilkumiesięczna znajomość, mam mocne poczucie, że tak pod względem artystycznym jak i personalnym jest to artystka, która idealnie wpisuje się w filozofie Mystic Production. Pasja, szczerość, dobra energia i wielki talent - to cechy, którymi Anita emanuje. Miałem przyjemność odwiedzić studio Fishfactory i usłyszeć część utworów z nowej płyty i tak jako fan jak i wydawca, chcę powiedzieć szczerze - kocham te dzwięki i przebieram nogami w oczekiwaniu na efekt końcowy"...

Jeżeli takie słowa padają z ust szefa Mystic Production, to myślę, że co do jakości wydawnictwa nie można mieć wątpliwości. Ale wiadomo. Z gustami jest jak z tyłkiem. Każdy ma swój. Tym razem jednak mogę śmiało powiedzieć, że z panem Michałem Wardzałą możemy kupować bieliznę w tym samym rozmiarze ;-)

"Vena Amoris". Cztery lata przyszło czekać fanom Anity Lipnickiej na jej nowy krążek. A trzynaście na krążek polskojęzyczny. Myślę, że jej odsłuch jednak całkowicie zrekompensuje ten czas oczekiwania. Nie będę porównywał tej płyty z jej poprzedniczkami bo tak naprawdę nie znam ich aż tak dokładnie, pozostawię to sympatykom jej twórczości. Dla mnie jej odsłuch to zupełnie nowe doznanie.

Tytuł "Vena Amoris" nawiązuje do legendy o "Żyle miłości", która to ma łączyć czwarty palec lewej ręki (ten od obrączki) z sercem. Czyli z grubsza można się domyśleć o czym śpiewa na tym albumie pani Lipnicka. Śpiewanie o miłości trąci banałem. Jednak nie w tym przypadku. Tutaj temat miłości podany jest bardzo tajemniczo, delikatnie i subtelnie. Mogłoby się wręcz wydawać, że bardzo osobiście. Każdy kto kiedyś kochał, na pewno "wyrwie" coś z tych tekstów dla swojej duszy i dla swojego serca. Wiadomo jednak że nie samym tekstem płyta żyje. Na "Vena Amoris" w parze z dobrymi tekstami podąża cudownie klimatyczna muzyka. Sama Aneta Lipnicka mówi o niej: "Postawiłam na niekonwencjonalny zestaw kolorów i vintage'owe brzmienie, instrumenty takie jak pedal steel, banjo, wibrafon czy Wurlitzer". Dodaje też: "Chciałam nagrać coś, co nie będzie przypominało żadnych moich wcześniejszych dokonań ani kojarzyło się z niczym co można usłyszeć na naszym rynku muzycznym". I faktycznie tak jest. "Vena Amoris" wnosi dużo świeżości i nowych brzmień. Jest jakaś magia w tej muzyce. Mimo całej swojej instrumentalnej ascezy jest przestrzenna i spełniona. Wiem, że to dziwne określenie ale uważam, że niczego tak naprawdę jej nie brakuje. Jest urzekająca i potrafi wciągnąć. Na pewno wycisza, uspokaja i relaksuje. Duża w tym zasługa instrumentów jakie użyto przy jej nagraniu i pominięciu efekciarstwa oraz elektronicznych gadżetów. Nie sposób pominąć tutaj osób w to zaangażowane: Greg Freeman (bębny, instrumenty perkusyjne, gitara elektryczna, wibrafon), Ali Friend (kontrabas), Melvin Duffy (pedal steell, gitary, weissenborn, banjo, mandolina) ,Pete Josef (fortepian, hammond, wurlitzer, wibrafon, harmonium, gitara akustyczna), John Porter (gitara akustyczna, elektryczna, akordeon, trójkąt), Stuart Bruce (gitara basowa, dzwonki indyjskie, calabass). Płyta w większości trąca delikatnie folkiem i takim spokojnym amerykańskim country. Ale nie brak jej i lekkich bluesowych posmaczków. A już podany na dalekowschodniej tacy "Sen Laury" to perła w koronie.

Dużym atutem "Vena Amoris" jest jej brzmienie. Trudno uwierzyć w to, że płyta została nagrana na żywo w 8 dni. W postprodukcji dodano tylko drugie głosy i drobne dźwiękowe niuanse. Realizatorem dźwięku i współproducentem płyty był Greg Freeman, który współpracował między innymi z zespołami takimi jak Goldfrapp, Grandaddy, Mumford And Sons. Całość zmiksował i zmasterował Stuart Bruce, który "dopieszczał" wcześniej płyty Boba Marley'a, Kate Bush czy też Vana Morrisona.

Kończąc zachęcam do zapoznania się z tym krążkiem. A nawet do zaprzyjaźnienia się z nim. Zima tuż tuż, warto więc mieć coś ciepłego w zanadrzu. Na przykład "Vena Amoris". Zwłaszcza, że płyta pod względem wydania jest równie piękna jak sam muzyka na niej zawarta

8.5/10

Irek Dudziński
Komentarze