21.04.2019
RECENZJE

• MARILLION - Seasons End
• LOCUS TITANIC FUNUS - Never Pretend
• JORDAN RUDESS - Wired For Madness
• NONAMEN - Interior's Weather
• DRAGONHAMMER - Time for Expiation
• KAREN O & DANGER MOUSE - Lux Prima
• SPITFISH - Penny Dreadful
• IN THE WOODS... - Cease The Day
• RAUHNÅCHT - Unterm Gipfelthron
• MECHANISM - Entering The Invisible Light
• TRACES TO NOWHERE - Up To The Sun
• DREAM EVIL - DragonSlayer
• BLACK RIVER - Humanoid
• VOODOO - MMXIX
• EMBRIONAL - Evil Dead
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• BATTLE BEAST, ARION - Poznań
• RPWL - Piekary Śląskie
• BULLET FOR MY VALENTINE - Warszawa
• MYSTERY - Piekary Śląskie
• U.D.O., RED PARTIZAN, KISS OF THE DOLLS, - Warszawa
• SIENA ROOT, HIGHWAY - Piekary Śląskie
• OVERKILL, DESTRUCTION, FLOTSAM & JETSAM, CHRONOSPHERE - Wrocław
• HAKEN, VOLA, BENET KNEE - Kraków
• KLASZ OV THE SEJTANS XIV - Warszawa
• PAUL MCCARTNEY - Kraków

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• BLACK RIVER - Piotr Wtulich
• THE BLACK WATER PANIC PROJECT
• MARTY FRIEDMAN
• POKERFACE - Xen Ritter
• KAT & ROMAN KOSTRZEWSKI - Jacek Hiro
• LORIEN - Inga Habiba
• LEASH EYE - Opath
• NOCTI

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• POKERFACE - Xen Ritter - Interview
• ALEX SKOLNICK - Interview
• MARTY FRIEDMAN - Interview
• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - J » Jakubowicz, Martyna - 2013 - Burzliwy Błękit Joanny
Jakubowicz, Martyna - 2013 - Burzliwy Błękit Joanny

1. Złe sny
2. Serce i głowa
3. Błękitny hotelowy pokój
4. Duża żółta taksówka
5. Starsze dzieci tak jak ja
6.Burzliwy błękit
7. Chcę tylko
8. U Chińczyka
9. Rzeka
10. Z obu stron
11. Kółko graniaste

Rok wydania: 2013
Wydawca: Universal Music Polska
http://www.martynajakubowicz.pl/





Druga – po płycie „Tylko Dylan” – próba zmierzenia się Martyny Jakubowicz z cudzymi kompozycjami. ”Obiecałam sobie po płycie Tylko Dylan, że już nigdy więcej śpiewania nie swoich piosenek. No i obietnicę złamałam...” – pisze artystka w bardzo osobistej notce zamieszczonej we wkładce do „Burzliwego świata Joanny”. Ale też okazja do niedotrzymania danego sobie słowa była wyjątkowa: przypadające w listopadzie bieżącego roku 70 urodziny Joni Mitchell. Postaci, która miała niebagatelny wpływ na karierę Martyny Jakubowicz. Jeszcze jeden cytat ze wspomnianej wkładki: „Joni Mitchell usłyszałam po raz pierwszy kiedy miałam 17 lat. Słuchałam płyty For The Roses, a potem Court and Spark. To było coś niesamowitego. Nie słyszałam wcześniej, żeby ktoś tak śpiewał”.

Co ciekawe: reprezentacja tych dwóch albumów Kanadyjki z lat siedemdziesiątych jest tutaj nad wyraz skromna. Z „For The Roses” mamy uroczą balladę „Serce i głowa” (czyli w oryginale „Woman of Heart and Mind”), natomiast z największego komercyjnego sukcesu Mitchell jakim był krążek „Court and Spark” nie ma … nic. Przekorny zabieg lubiącej iść pod prąd Jakubowicz?

Podobnie jak na płycie „dyla nowskiej” również tutaj mamy do czynienia z polskimi przekładami utworów. Tłumaczenia mistrzów słowa zawsze wiążą się z ryzykiem, ale na „Burzliwym błękicie Joanny” autorowi przekładów udało się wyjść z trudnego zadania obronną ręką.
Nad produkcją płyty i aranżacjami kompozycji czuwał Marcin Pospieszalski. Pisząc krótko: zadbał o zgodność z oryginałami, żadnych brzmień techno, ani skreczy nie uświadczymy. I chyba dobrze, że tak się stało…

Zestaw otwiera utwór „Złe sny”, pochodzący z ostatniej – jak dotąd – studyjnej płyty Mitchell „Shine”. To jej bardziej jazzowe oblicze... Ale nie zabrakło miejsca dla naznaczonych folkiem piosenek z epoki „dzieci kwiatów” ze sztandarowym „Big Yellow Taxi” na czele. Dominuje jednak zdecydowanie balladowy, refleksyjny klimat… To album idealnie wpasowujący się w długie, jesienne wieczory.

Myślę, że Solenizantka byłaby zadowolona z takiego prezentu...

8/10

Robert Dłucik
Komentarze