20.04.2018
RECENZJE

• DESERT NEAR THE END - Theater of War
• AYREON UNIVERSE - The Best of Ayreon Live
• MELANIE MAU & MARTIN SCHNELLA - Gray Matters Live In Concert
• BY’CE PROJECT - Abyss Of The Mind
• NONE - VII
• JUDAS PRIEST - Turbo
• TOMORROW’S EVE - Mirror of Creation III - Project Ikaros
• THE UGLY - Thanatology
• WAVE - Between
• MARS PROJECT - Insomnia
• HIGHWAY - Gruzzz n'roll
• BLACK STONE CHERRY - Black To Blues
• ARENA - The Cry
• NYKTOPHOBIA - Fallen Empire
WYWIADY
wywiad

• MENSKO - Piotr Juszczak, Marcin Moroz
• HEAT AFFECTED ZONE
• STANDARD B - Dawid Kubicki, Michał Mędak
• ELVENKING - Damna
• FACTOR 8
• NOCTURNAL RITES - Nils Eriksson
• COMMUNIC - Oddleif Stensland

więcej wywiadów

RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• PROGROCK FEST - Legionowo
• PROGROCK FEST - Legionowo
• WISHBONE ASH - Katowice
• CLOSTERKELLER - Zabrze
• BELIEVE - Konin
• KRZYSZTOF PUMA PIASECKI / JÓZEF SKRZEK - Piekary Śl.
• WARSAW PROG DAYS - Warszawa
• ROTTING CHRIST, CARACH ANGREN, SVART CROWN - Katowice
• CRADLE OF FILTH, MOONSPELL, SACRILEGIUM - Warszawa
• CRADLE OF FILTH, MOONSPELL - Kraków
• JETHRO TULL - Bydgoszcz
• HELLOWEEN - Warszawa
• COCHISE - Chorzów

więcej relacji

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - L » Leash Eye - 2011 - V.I.D.I.
Leash Eye - 2011 - V.I.D.I.
LE
1. Deathproof (Charger vs Challenger)
2. One Time, Two Times
3. Headin' For Disaster
4. Open Up, Chris
5. Her Rose's Flavour
6. Trucker Song
7. The Road
8. The Streets Of Will
9. The Warmth
10. F.H.T.W.


Rok wydania: 2011
Wydawca: Metal Mind
http://www.myspace.com/leasheye





Ktoś zaraz z przekąsem stwierdzi – ten gość chyba postradał zmysły?! Przecież ostatnia płyta stołecznego Leash Eye zwie się do cholery „Hard Truckin’ Rock”, a ten tu rozprawia o starociach! Ja jednak na przekór wszystkiemu, postanowiłem napisać co nieco odnośnie „V.I.D.I.”, wcześniejszym albumie rodzimych reprezentantów imprezowego metalu. Skąd ów zamysł? Powodów jest kilka, ale najważniejszy z nich to fakt, że być może poniższy recenzyjny słowotok przyniesie pewne korzyści. Mianowicie u fanów zespołu spowoduje chęć odświeżenia materiału z 2011 roku. Natomiast u tych, którzy do tej pory nie zetknęli się z twórczością formacji, wywoła nieodpartą chęć nadrobienia zaległości i przyłączenia się do wspólnego balangowania z Leash Eye.

Na początek pierwsze wrażenia wizualne – w tej kwestii nie ma powodów do egzaltacji. Okładka jest po prostu słaba, choć istnieje pewne prawdopodobieństwo, że sympatycy motoryzacji, bądź też samochodowych gier komputerowych będą zadowoleni. Tym niemniej ja wolałem skupić się na muzyce z myślą, że ta okaże się bardziej wciągająca.
Na wstępie poczułem się mocno zaintrygowany, bo pierwsze kilkanaście sekund to istny medley, tajfun wszelakich naleciałości. Panowie rżną z klasycznych wzorców jak leci. Niby słychać Iron Maiden, a tu nagle pojawia się klimat Deep Purple (zasługa klawiszy), ale to jeszcze nie koniec, bo za moment zostajemy wystawieni na muzykę w stylu „Load/Reload” Matallica. Najlepsze jest to, że ten strumień wzorców jest czasami przyjemny w odbiorze i człowiek z zainteresowaniem czeka na kolejny pomysł.

Innym nieodzownym elementem, który nieustannie towarzyszy ekipie z Warszawy, to maniera i styl Black Sabbath, a „Her Rose's Flavor” to już kropka w kropkę Iommi i spółka. Niby fajnie, ale w tym przypadku naśladownictwo zbyt mocno nabiera na sile. Znowu innym razem gitary jakby żywcem wyjęte z archiwum Zakk Wylde’a. Jednym słowem panowie zbyt często dają upust swoim muzycznym zainteresowaniom – wówczas zatracają samych siebie. Szkoda, bo ewidentnie daje się wyczuć, że zespół ma ogromny potencjał, a energią mógłby obdarzyć kilka innych formacji.

Oprócz ewidentnie klasyczno hard rockowej maniery Leash Eye dość często pozawala sobie na wędrówki w klimaty grunge’owe, stąd nierzadko można doszukać się pewnych nawiązań wobec Soundgarden, Faith No More, Alice In Chains czy też młodszego Drowning Pool. Tak więc „V.I.D.I” nieprzerwanie zalewa nas wieloskładnikowym sosem.

Wbrew pozorom wszystko klei się całkiem nieźle, o odrzutach nie ma mowy szczególnie, gdy słyszymy takie petardy jak „Open Up, Chris” utrzymany w luźnym klimacie Acid Drinkers. Jednym słowem stołeczna ekipa radzi sobie całkiem przyzwoicie i nawet pomimo wręcz nieprzyzwoitego kopiowania Leash Eye słucha się całkiem nieźle. Jest moc, rockowa zabawa i energia. Wrażenie robi rasowy wokal, który zdaje się być jednym z największych atutów zespołu. Również zastosowanie klawiszy do tego typu dźwięków okazało się pomysłem trafionym, przez co materiał znacząco zyskuje na klimacie.

Ktoś zapyta, a jak same kompozycje? Tutaj nie ma się nad czym rozwodzić. Leash Eye jedzie do przodu, raz szybciej, raz wolniej niczym okładkowa maszyna. To rasowe rockowo – metalowe numery oparte na nośnych riffach i stabilnej sekcji. Liczy się melodia, chwytliwy motyw – tutaj panowie pokazali klasę i coś mi się wydaje, że gdyby zespół działał np. w USA to kariera byłaby murowana (u nas tradycyjnie nie ma co liczyć na kokosy).

Podsumowując, „V.I.D.I” to materiał dość udany, idealny na rockowe biesiady przy piwku lub czymś mocniejszym (z wskazaniem na ulubiony trunek Lemmy’ego). Oryginalność w tym przypadku żadna, ale sposób przemielenia wzorców i ogólny efekt finalny przyzwoity. Kto raczy się luźnym obliczem rock/metalu o klasycznym zabarwieniu niech chwyta i słucha, a być może go weźmie.

7,5/10

Marcin Magiera
Komentarze