19.01.2018
RECENZJE

• OBIBOX - Czasy Niepewne
• RUNNING WILD - Death or Glory
• JUDAS PRIEST - Painkiller
• MAREK BILIŃSKI - E≠mc²
• LESOIR - Latitude
• BEYOND CHRONICLES - Human Nation
• LOCH VOSTOK - Strife
• HARMORAGE - Psychico Corrosif
• MASACHIST - The Sect (death REALigion)
• WOJCIECH CIURAJ - Ballady Bez Romansów
• CRADLE OF FILTH - Cryptoriana - The Seductiveness of Decay
• DAISY DRIVER - Nulle Part
• H.E.A.T. - Into The Great Unknown
• NOVEMBER MIGHT BE FINE - South
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• JETHRO TULL - Bydgoszcz
• HELLOWEEN - Warszawa
• COCHISE - Chorzów
• TESTAMENT, ANNIHILATOR, DEATH ANGEL - Wrocław
• ANATHEMA - Warszawa
• TESTAMENT, ANNIHILATOR, DEATH ANGEL - Warszawa
• EPICA, VUUR, MYRATH - Kraków
• KABAT - Trzyniec
• UNEVEN STRUCTURE, VOYAGER, MENTALLY BLIND - Wrocław
• PRISTINE - Chorzów
• PROCOL HARUM - Katowice
• SEATTLE NIGHT V - Warszawa

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• FACTOR 8
• NOCTURNAL RITES - Nils Eriksson
• COMMUNIC - Oddleif Stensland
• CRYSTAL VIPER - Marta Gabriel
• SINNER - Tom Naumann
• HELLOWEEN - Michael Weikath
• DAS MOON / WE HATE ROSES - Daisy Kowalsky

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Książki » Roger Waters. Człowiek za murem - Dave Thompson
Roger Waters. Człowiek za murem - Dave Thompson
Waters




Roger Waters. Człowiek za murem
Autor: Dave Thompson
Rok wydania: 2014
Wydawnictwo: Rebis









Sypnęło ostatnio na rynku wydawniczym wszelakimi muzycznymi biografiami, a wśród nich nie brakuje licznych wydawnictw związanych z grupą Pink Floyd. Niniejsza książka tym razem nie dotyczy w bezpośredni sposób zespołu, ale jednego z jego filarów - Rogera Watersa. Czy można jednak pisać biografię Watersa w oderwaniu od Pink Floyd? Oczywiście nie, czego dowodem jest również ta pozycja, która de facto jest o Pink Floyd przez pryzmat osoby Rogera Watersa.

Dave Thompson, były współpracownik „Melody Maker”, „Mojo”, „Q”, Rolling Stone”, autor wielu muzycznych biografii (m.in ostatnio omawianej przeze mnie „Deep Purple. The Water. Opowieści o dobrych nieznajomych”) jest gwarantem, że tą „książkową cegłę” o „człowieku za murem” będzie się chłonęło wyjątkowo lekko. Gwarantuje to również Piotr Kaczkowski, który obdarzył polskie wydanie biografii swoim wstępem, określając autora człowiekiem „lekkiego pióra”. Właśnie za pomocą tego lekkiego pióra, udało się cegiełka po cegiełce obnażyć wizerunek Rogera Watersa, może w mniejszym stopniu jako osobę prywatną, a w większym jako artystę. Artystę nieprzeciętnego, ale niełatwego we współpracy, lubiącego dominować, skorego wdrażać swoje muzyczne wizje dzięki pewnej artystycznej tyranii.

Autor pisząc tą pozycję, zdecydował się na specyficzny zabieg, fakty z życia Rogera Watersa nie zostały pokazane chronologicznie. Książka podzielona została na dwie części. W części pierwszej ukazuje nam w skrócie dzieciństwo Watersa, nawiązując krótko do wcześniejszych pokoleń, rodziców a nawet dziadków muzyka. Fragmenty dotyczące młodości artysty oraz czasów szkolnych, tak naprawdę czyta się tak, jakby oglądało się kadry z filmu „The Wall” Alana Parkera. Potem następuje okres studiów i zalążki powstawania zespołu Pink Floyd. Po czym autor przenosi nas bezpośrednio do okresu powstawania płyty „The Wall”, nie bojąc się nazywać jej „pierwszym solowym albumem Rogera Watersa”. Jednocześnie śledzimy narastające zarzewie konfliktów miedzy muzykami i wreszcie ostatnie cięcie -„The Final Cut” (ostatnia płyta wydana pod szyldem Pink Floyd przed rozpadem). Następnie poznajemy losy solowej kariery Watersa, okres upadku Muru Berlińskiego i związane z tym wydarzeniem pamiętne koncerty. Część pierwsza biografii kończy się w bardzo optymistycznej chwili, kiedy po wielu latach konfliktów, procesów sądowych i pogłębiającej się schizmy muzyków udało się scalić na scenie chociaż na jeden koncert. Miało to miejsce 2 lipca 2005 roku podczas Live 8 organizowanym przez Boba Geldofa. Występ Pink Floyd w londyńskim Hyde Parku zgromadził wówczas siedemdziesięciotysięczną publiczność. Z ust Watersa padły wówczas słowa:

„To naprawdę wzruszające, stać tutaj obok tych facetów po tylu latach…”

W części drugiej, autor dokonał retrospekcji, cofając się wstecz do okresu założenia i początku kariery Pink Floyd, odsłaniając kolejne fazy rozwoju zespołu, analizując przy tym kolejne elementy ich muzycznej dyskografii. Znajdziemy tutaj wiele ciekawych spostrzeżeń dotyczących poszczególnych albumów, ciekawostek związanych z procesem ich powstawania, oraz mechanizmem działania rynku muzycznego w tamtym okresie. Chociaż jest to biografia Rogera Watersa, w części drugiej autor poświęcił sporo uwagi osobie Syda Barretta, który mimo iż zaistniał tylko na pierwszych dwóch płytach zespołu, ale pośrednio miał wpływ na późniejszą twórczość Floydów. Koniec książki to niestety smutne stwierdzenie faktu:

„Pink Floyd nigdy nie powróci do pierwotnego składu, dopilnował tego okrutny upływ czasu…”

Najwytrawniejsi znawcy tematu, pewnie doszukają się w tym biograficznym opracowaniu kilku słabszych punktów, nieścisłości, błędnych interpretacji, mimo tego uważam, że w biblioteczce każdego szanującego się miłośnika muzyki rockowej i fana grupy Pink Floyd, obok takich pozycji jak: „Pink Floyd moje wspomnienia” Nicka Masona, czy „Prędzej świnie zaczną a latać” Marka Blake’a , powinno się również znaleźć miejsce na książkę „Roger Waters człowiek za murem” Dave’a Thompsona.

Marek Toma
Komentarze