23.04.2018
RECENZJE

• ARENA - Pepper's Ghost
• GUS G. - Fearless
• DESERT NEAR THE END - Theater of War
• AYREON UNIVERSE - The Best of Ayreon Live
• MELANIE MAU & MARTIN SCHNELLA - Gray Matters Live In Concert
• BY’CE PROJECT - Abyss Of The Mind
• NONE - VII
• JUDAS PRIEST - Turbo
• TOMORROW’S EVE - Mirror of Creation III - Project Ikaros
• THE UGLY - Thanatology
• WAVE - Between
• MARS PROJECT - Insomnia
• HIGHWAY - Gruzzz n'roll
• BLACK STONE CHERRY - Black To Blues
WYWIADY
wywiad

• MENSKO - Piotr Juszczak, Marcin Moroz
• HEAT AFFECTED ZONE
• STANDARD B - Dawid Kubicki, Micha M璠ak
• ELVENKING - Damna
• FACTOR 8
• NOCTURNAL RITES - Nils Eriksson
• COMMUNIC - Oddleif Stensland

wi璚ej wywiad闚

RELACJE Z KONCERT紟
relacja

• PROGROCK FEST - Legionowo
• PROGROCK FEST - Legionowo
• WISHBONE ASH - Katowice
• CLOSTERKELLER - Zabrze
• BELIEVE - Konin
• KRZYSZTOF PUMA PIASECKI / J紌EF SKRZEK - Piekary 奸.
• WARSAW PROG DAYS - Warszawa
• ROTTING CHRIST, CARACH ANGREN, SVART CROWN - Katowice
• CRADLE OF FILTH, MOONSPELL, SACRILEGIUM - Warszawa
• CRADLE OF FILTH, MOONSPELL - Krak闚
• JETHRO TULL - Bydgoszcz
• HELLOWEEN - Warszawa
• COCHISE - Chorz闚

wi璚ej relacji

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artyku造 » Wywiady » THE LUNATICS - Maciej Mroczek, Kuba Kuja這wicz
THE LUNATICS - Maciej Mroczek, Kuba Kuja這wicz

THE LUNATICS
Maciej Mroczek, Kuba Kuja這wicz




lunaticsJesie przynios豉 sporo nowych d德i瘯闚, nie tylko je瞠li chodzi o metalowe rejony muzyczne. R闚nie inne gatunki wzbogaci造 si o nowe wydawnictwa – jednym z nich jest najnowszy album ch這pak闚 z The Lunatics.
Z tego te tytu逝 poni瞠j mo瞠cie przeczyta wywiad z muzykami tej瞠 grupy, Maciejem Mroczkiem oraz Kub Kuja這wiczem.

„Czwarta Rano” jest tytu貫m, kt鏎y ewidentnie kojarzy si z jednym, z bardziej znanych kawa趾闚 Dezertera. Celowy „zabieg marketingowy” czy te ca趾owity zbieg okoliczno軼i?


Maciek: Ca趾owity zbieg okoliczno軼i. Znam t piosenk, bo pochodzi z p造ty, kt鏎ej s逝cha貫m poznaj帷 ten zesp馧, ale poza tym, 瘸dnych punkt闚 stycznych pomi璠zy nasz p造t, a utworem Dezertera nie widz.

Kuba: My郵, 瞠 gdyby przysz這 nam do g這wy, 瞠 kto mo瞠 skojarzy tytu p造ty
z piosenk Dezertera rozwa篡liby鄉y zmian tytu逝.

Kolejne pytanie „por闚nawcze”, tym razem dotycz帷e innej kapeli – skojarzenia nasuwaj si same. Jak wygl康a sprawa podobie雟twa do Happysad? Niezbyt przychylny stosunek do r騜nego rodzaju opinii w sprawie waszego zespo逝 da si wyczu na p造cie. Jest to odpowied na jak捷 niezbyt mi陰 opini czy wyj軼ie naprzeciw takim por闚naniom? Nie ukrywam, 瞠 pewne partie gitarowe wywo逝j skojarzenia wobec stylu grania w Happysad.

Maciek: Nic nie mamy do zespo逝 Happysad, natomiast tekst, o kt鏎ym m闚isz dotyczy por闚na naszego grania do tej kapeli, co jak s康z wynika z tego, 瞠 ka盥e granie z gitar na delikatnych przesterach, zamiast 軼iany d德i瘯u, polskim odbiorcom kojarzy si z Pid瘸m Porno, albo Happysadem. Utw鏎 otwieraj帷y p造t jest skierowany do wszelkiej ma軼i recenzent闚, kt鏎zy narzucaj swoje, momentami mocno ograniczone, spojrzenie na opisywane zespo造. Je郵i teksty s polityczne to musisz si inspirowa Clash, je郵i 酥iewasz
o mi這軼i to na pewno dlatego, 瞠 kochasz Graba瘸 etc. Jest na 鈍iecie wiele podobnych zespo堯w i troch g逝pio jest czasem s逝cha ekspert闚 od muzyki, kt鏎zy maj horyzonty ograniczone do tego, czego s逝chali na prywatkach w liceum.

Kuba: To ironia. Ciesz mnie wszelkie opinie na temat tego co robimy, wszelki odzew jest mile widziany. Happysad to band, kt鏎y mnie kompletnie nie interesuje podobnie jak wi瘯szo嗆 wsp馧czesnych zespo堯w rockowych. Ale oczywi軼ie zazdro軼imy im rzeszy fanek, a zatem „Czwarta Rano” to najwyra幡iej krok we w豉軼iwym kierunku.

Podzia p造ty na cz窷ci poprzedzone s這wnym komentarzem by celowy, aby oddzieli kilka innych styl闚 grania, a mo瞠 mia pokaza „dojrza這嗆” p造ty wraz z kolejnymi utworami?

Maciek: Podzia p造ty jest jak najbardziej celowy, wynika z pomys逝 na album. Mia si sk豉da si z czterech odr瑿nych tematycznie cz窷ci, kt鏎e wsp鏊nie tworz jedn ca這嗆. Ka盥y kolejny dzia to zbi鏎 trzech zwi您anych ze sob tekst闚, kt鏎e tytu tego dzia逝 podsumowuje. Nie zale瘸這 nam na tak rozumianej dojrza這軼i, tylko zrobieniu wi瘯szej historii. Tak瞠 st康 czw鏎ka w tytule (czwartej) p造ty. Jej poszczeg鏊ne cz窷ci s pogrupowane ze wzgl璠u na tematyk tekst闚, a nie stylistyk muzyczn. Podzia造 stylistyczne s, na szcz窷cie dla nas, domen ludzi z podzia豉mi w g這wie. My staramy si mie g這wy w miar otwarte.

Kuba: Namawiam Ma熥a na rozwini璚ie tej formu造. Mamy w planach p造t, na kt鏎ej nie b璠zie w og鏊e muzyki tylko kilkuminutowe przem闚ienia.

Czy Zuzanna „Suzia” K這si雟ka, kt鏎a 酥iewa najlepszy (wg mnie) utw鏎 na p造cie
– „Mnie ju nie b璠zie” udziela si na co dzie w jakim zespole? Czy tekst do utworu zosta napisany przez Ni czy przez Zesp馧?


Maciek: Tekst jest m鎩. D逝go szukali鄉y jego wykonawczyni, bo ze wzgl璠u na jego tematyk, do嗆 jasne dla nas od samego pocz徠ku by這, 瞠 musi go za酥iewa dziewczyna. Zuzia poradzi豉 sobie z tym znakomicie. Na co dzie 酥iewa swoje solowe utwory pod nazw Suzia. Gor帷o polecam!

Nie widzicie sprzeczno軼i pomi璠zy kawa趾iem „Z這te Przeboje”, gdzie m闚icie
o sprzedawaniu si, a logiem (co prawda ma造m, ale jednak) „T-Mobile Music?


Maciek: Piosenka „Z這te przeboje” jest w du瞠j mierze ironiczna, wiele z zawartych tam formu貫k to mantra powtarzana przez rezerwowych felietonist闚 od muzyki. „Sprzedawanie si” by這 kiedy jednym z popularniejszych bzdet闚. Zesp馧 The Lunatics gra swoj muzyk do swoich tekst闚, kt鏎e nie s napisane pod niczyje oczekiwania, ani zapotrzebowania. Chcemy 瞠by to, co mamy do powiedzenia za pomoc naszych piosenek dociera這 do jak najwi瘯szej grupy odbiorc闚, wi璚 wsp馧praca z mediami wydaje si nam nie tylko potrzebna, ale wr璚z oczywista.

Kuba: Naprawd uwa瘸sz, 瞠 fakt obj璚ia p造ty patronatem portalu muzycznego jest r闚noznaczne ze sprzedaniem si?

lunaticsDrug stron wk豉dki, ca造 obszar zajmuje jedynie logo zespo逝. My郵icie, 瞠 kt鏎y
z fan闚 b璠zie chcia przeznaczy booklet na plakat 軼ienny? To chyba do嗆 du瞠 po鈍i璚enie :)


Maciek: W cudownym 鈍iecie taniego xero, tego typu dylematy traktujemy z du篡m dystansem.

Teraz kwestia ok豉dki – te oczy z kapsli to nawi您anie do nazwy zespo逝? Czy bardziej do tytu逝, je瞠li ju? Co chcieli軼ie przez to wyrazi?

Maciek: „Lunatic” to po angielsku „szaleniec”, je郵i w tych oczach widzisz szale雟two, to przypuszczam, 瞠 widzisz je s逝sznie. Autorem ok豉dki jest Forin, posta dla polskiej sztuki ok豉dkowej niezwykle istotna. Bardzo nam mi這, 瞠 zgodzi si na wsp馧prac z relatywnie nieznanym zespo貫m. Nie podejmuj si szczeg馧owej interpretacji zamys堯w artysty, natomiast odk康 zobaczy貫m projekt, wiem, 瞠 doskonale pasuje on do klimatu ca貫j p造ty.

Chcecie by postrzegani jako kapela punkowa, czy wolicie raczej unikn望 zaszufladkowania w przysz這軼i?

Maciek: Chcemy by postrzegani jako dobry zesp馧. Szufladki s domen ludzi, kt鏎ym s one potrzebne do upraszczania 鈍iata. Mamy korzenie punkowe, gramy cz瘰to numery punkowe, ale gramy te piosenki, kt鏎e nie mieszcz si we wsp馧czesnej, do嗆 w御kiej, definicji tej muzyki. I bardzo dobrze.

Kuba: Obecnie takie etykiety nie maj najmniejszego sensu, 篡cie jest za kr鏒kie. Muzyka to nie zabawa, to jest co cholernie powa積ego. Nie interesuj mnie 瘸dne kompromisy. Mam to szcz窷cie i nieszcz窷cie, 瞠 (nawi您uj帷 do jednego z Twoich poprzednich pyta) si nie sprzeda貫m, a zatem robi w muzyce tylko to na co mam ochot.

Czy wyb鏎 Fonografiki jako wydawcy by planowany, czy raczej to ta wytw鏎nia sama zaproponowa豉 Wam wydanie ostatniej p造ty? Z tego, co uda這 mi si dowiedzie do tej pory wydawali軼ie p造ty u wydawc闚, kt鏎zy jednoznacznie kojarzyli si z graniem oko這 punkowym.

Maciek: Fonografika przedstawi豉 najbardziej konkretne warunki wsp馧pracy, a nam zale瘸這 na spr鏏owaniu wsp馧pracy z kim nowym. Bardzo dzi瘯ujemy za zaufanie, jakim obdarzy nas Jimmy Jazz Records, czy wcze郾iej Pasa瞠r. Tym niemniej chcemy zobaczy jak wyjdzie kooperacja z kim innym. P鏦i co jeste鄉y z niej bardzo zadowoleni.

Przejd幟y teraz do pytania niezwi您anego z konkretnie t p造t. Czy jeste軼ie za tym, 瞠by utwory by造 bezp豉tnie udost瘼niane w sieci, p造ta by豉 sprzedawana po kosztach, a zesp馧 zarabia g堯wnie na koncertach, czy preferujecie raczej starsze podej軼ie
– sprzeda篡 p造ty w taki spos鏏, aby istnia豉 mo磧iwo嗆 chocia瘺y zarobienia na przys這wiowe struny (zak豉daj帷, 瞠 s jeszcze tacy, kt鏎zy kupuj od czasu do czasu p造ty).


Maciek: P造t nie kupuje si w Polsce, g堯wnie dlatego, 瞠 s豉bo u nas z odpowiedzialno軼i konsumenck, czyli 鈍iadomo軼i zale積o軼i pomi璠zy pieni璠zmi wydanymi na muzyk,
a szans aby ta muzyka by豉 dalej tworzona. Jak na czterdziestomilionowe spo貫cze雟two, nak豉dy polskich p造t s 瘸這sne, ale nie s康z, 瞠by ani ten wywiad, ani jakiekolwiek 瘸le innych muzyk闚, mog造 co zmieni. Polak lubi mie po tanio軼i, a najlepiej za darmo. Naszym idea貫m biznesowym jest udost瘼nianie piosenek za darmo, ale aby to si mog這 sta, musimy te pogada ze studiem nagraniowym, 瞠by by這 za darmo, sprzedawcami sprz皻u, 瞠by zamiast sprzedawa, zacz瘭i go rozdawa etc. Koncerty s mi造m dodatkiem do tego wianuszka, ale nie pokrywaj wspomnianych koszt闚, kt鏎e zespo造 takie jak nasz, ponosz
z w豉snych, czyli prywatnych funduszy.

Kuba: Ja akurat kupuj sporo p造t, od lat wydaje na nie w豉軼iwie ka盥y wolny grosz. Jako odbiorca jestem bardzo przyzwyczajony do koncepcji albumu jako ca這軼i, do tradycyjnych no郾ik闚 i pewnego misterium, z kt鏎ym wi捫e si s逝chanie muzyki. Natomiast wydaje mi si, 瞠 tak pojmowany rynek fonograficzny jest nie do uratowania. Tak po prostu jest i ju.

Teraz troch humorystycznie. Jak to mawiaj „niejednemu psu burek”... S造nni
z krajowej mega telenoweli bracia Mroczkowie to Twoi krewni?


Maciek: Nie. Ale poniewa pr鏏y grania rokenrola podejmowa這 wielu polskich celebryt闚, wi璚 i oni mog spr鏏owa. Poprzeczka nie wisi zbyt wysoko.

Kuba: Bracia Mroczkowie rapowali. Widzia貫m to kiedy w telewizji. By這 to oczywi軼ie lepsze ni The Lunatics, ale tylko troch.

Po wydaniu p造ty zapewne b璠ziecie chcieli rozpocz望 jej promocj na 篡wo – jak przedstawiaj si Wasze plany koncertowe?

Maciek: Dopinamy ostatnie plany koncertowe na ko鎍闚k tego roku, wi璚ej informacji znajdziecie na naszej stronie (www.thelunatics.pl) lub profilu FB (www.facebook.com/4lunatics). Zapraszamy!

Traktujecie granie koncert闚 w kategorii wyjazd闚 od czasu do czasu, hobby, czy raczej porzucili軼ie codzienne zaj璚ia, 瞠by skupi si g堯wnie na graniu? Taki moment w zwi您ku z coraz to wi瘯szym rozwojem ka盥ego z zespo堯w radz帷ych sobie na scenie w ko鎍u nadchodzi. Jak jest u Was?

Maciek: Koncerty to dla nas przede wszystkim frajda, okazja do spotkania z nowymi lud幟i, ciekawych rozm闚, wreszcie oderwania od codzienno軼i w gronie ludzi, kt鏎zy nawzajem si lubi. Zesp馧 bardzo nas anga簑je czasowo, momentami na poziomie drugiego etatu, ale nie jest nasz prac.

Kuba: Niestety jeszcze nie porzuci貫m codziennych zaj耩, ale skupiam si g堯wnie na graniu ;)

Macie jaki „festiwal marze” albo kapel, z kt鏎 najbardziej chcieliby軼ie kiedy zagra?

Maciek: Chcia豚ym zagra przed The Clash, ale to aktualnie chyba niemo磧iwe. Ciekawym do鈍iadczeniem mog這by by zagranie na jakim festiwalu techno.

Jaki do tej pory zagrali軼ie najwi瘯szy koncert? Wolicie gra w mniejszych salach, czy te lepiej si czujecie na wi瘯szych imprezach?

Maciek: Lepiej czujemy si na dobrych koncertach, chocia klimat koncert闚 klubowych jest cz瘰to bardziej intymny. Ale r闚nie fajnie gra這 si na Jarocinie, jak i podczas ma造ch koncert闚 dla kilkudziesi璚iu os鏏. Atmosfera koncertu jest zale積a od wielu czynnik闚, pojemno嗆 sali jest tylko jednym z nich.

Kuba: Najlepiej si czuj jak jest fajnie, niezale積ie od czasu i miejsca akcji.

Niedawno w Poznaniu skutecznie zablokowano wyst瘼 Behemoth. Wiem, to nie Wasze klimaty muzyczne, ale by mo瞠 masz wyrobione zdanie na ten temat?

Maciek: Znowu i znowu, nasze klimaty muzyczne to klimaty dobrej muzyki. Kropka. Sprawa z odwo豉niem koncertu Behemotha jest z這穎na. Po pierwsze, w豉軼iciel sali ma prawo dowolnie wybiera wykonawc闚, kt鏎zy w niej maj wyst徙i. Po drugie, doskonale wiedzia godz帷 si na wyst瘼 Behemoth, 瞠 raczej nie b璠zie mia do czynienia z zespo貫m oazowym, ale wystraszy si ognia piekielnego i foszka ze strony facia w czarnej sukience. Standard. Po trzecie, je郵i kto traktuje serio teatr, jakim jest ten zesp馧 i naprawd obawia si propagandy satanistycznej, to mo瞠 lepiej, 瞠by zaj掖 si k馧kiem bryd穎wym, ni organizacj koncert闚 rockowych, bo nawet na nie jest za g逝pi. Po czwarte, oficjele, nie tylko w Poznaniu, rozmawiaj z przedstawicielami 鈔odowisk katolickich z pozycji kolan, nawet gdy nie s na mszy. I wreszcie, chyba najwa積iejsze, w Polsce do嗆 cz瘰to pokutuje ma這miasteczkowa mentalno嗆, kt鏎a ko鎍zy si traktowaniem sztuki w spos鏏 dos這wny, jak cho熲y
z nieszcz瘰nym Olbrychskim tn帷ym zdj璚ia na wystawie.

Kuba: Zesp馧 Behemoth jest super. Mnie najbardziej cieszy, 瞠 kto naprawd uwa瘸 tych typ闚 za satanist闚, kto uwa瘸, 瞠 ten komiks jest na powa積ie. To jest w豉軼iwie prawdziwe zwyci瘰two satanizmu nad zdrowym rozs康kiem. Ave!

W jaki spos鏏 spr鏏owa豚y zach璚i sympatyka progrocka do si璕ni璚ia po Wasz nowy kr捫ek?

Maciek: Nie zach璚am sympatyka progrocka do si璕ni璚ia po nasz nowy album. Zach璚am za to ka盥a osob, kt鏎a ma otwart g這w i jest ciekawa muzyki niekoniecznie jednolitej stylistycznie.

Kuba: Uwa瘸m, 瞠 p造ta „Mrowisko” zespo逝 Klan to jest jedna z 5 najlepszych polskich p造t. Pozdrawiam fan闚 progrocka.

Dzi瘯i za wywiad!

Dzi瘯i!

Pyta: Rafa Dercz
Komentarze