18.07.2018
RECENZJE

• SYMPTOM IZERA - Come with me
• CRYSTAL PALACE - Scattered Shards
• IRON MAIDEN - Somewhere In Time
• IRON MAIDEN - Rock in Rio
• SUBTERFUGE - Reflections From the Past
• SUSPYRE - Suspyre
• YELLOW HORSE - Lost Trail
• Najlepszy album ICED EARTH / wybór redakcji : Something Wicked This Way Comes
• LEBOWSKI - Cinematic
• WHEN REASONS COLLAPSE - Omen of the Banshee
• AREK JAKUBIK - Szatan na Kabatach
• ICED EARTH - Burnt Offerings
• GODSMACK - When Legends Rise
• ABOVE AURORA - Path To Ruin
• ALICE IN CHAINS - Black Gives Way To Blue
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• ICED EARTH, HORRORSCOPE, CHAINSAW - Kraków
• RIVERSIDE, MECHANISM, AMAROK - PROGROCK EVENING - Konin
• GUNS N' ROSES, VOLBEAT - Chorzów
• MARILYN MANSON - Warszawa
• HOLLYWOOD VAMPIRES - Warszawa
• YES FEATURING, SBB - Warszawa
• EXODUS, HORRORSCOPE, MENTOR - Katowice
• CAMEL - Warszawa
• ARENA - Warszawa
• JAZZ Q - Chorzów
• FISH - Chorzów
• BATUSHKA, OBSCURE SPHINX, ENTROPIA - Wrocław
• BELIEVE - Warszawa

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• SZKLANE OCZY
• LORDI - Ox
• BOREALIS - Matt Marinelli
• MENSKO - Piotr Juszczak, Marcin Moroz
• HEAT AFFECTED ZONE
• STANDARD B - Dawid Kubicki, Michał Mędak
• ELVENKING - Damna

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - N » Nerv - 2015 - Vergentis In Senium
Nerv - 2015 - Vergentis In Senium
Nerv


1.Cathars
2.Tortures
3.Catherine Deshayes
4.Savonarole
5.Captive
6.Martyr
7.Suffer


Rok wydania : 2015
Wydawca : -
https://www.facebook.com/NervHxc





Tym razem trafił mi się ciężki kawałek recenzenckiego chleba. Owy chleb obłożony został na dodatek pokaźną porcja muzycznego mięcha. Wystarczy wejść na bandcampowy profil zespołu (TUTAJ), a otworzą się muzyczne szufladki, do których dopasować można muzyczny styl, w którym obracają się Francuzi: metal, hardcore, mathcore post-hardcore, post-metal. Lekko nie ma! Kilka tytułów spośród siedmiu kompozycji , jakby odzwierciedlało co nas może czekać, po włożeniu krążka do odtwarzacza: „Tortures”, „Martyr”, „Suffer”, „Captive”. Niewprawiony w post-hardcoreowych bataliach „jeniec” z pewnością może poczuć się jak „męczennik”, dzielnie znoszący „cierpienia” związane z „torturami”.

Trzeba być twardym. Zakładam więc na głowę słuchawki (niczym rycerską przyłbicę), by ruszyć w ten morderczy bój. Bój, a właściwie krucjatę i batalię Świętej Inkwizycji, bo taki jest temat przewodni albumu . „Vergentis In Senium” – jego tytuł, to zarazem tytuł papieskiego dekretu z 25 marca 1199 roku, jaki wystosował papież Innocenty III, zwracający uwagę na problem herezji w granicach chrześcijaństwa. Przyrównał herezję do zdrady i zbrodni obrazu majestatu, co otworzyło pole dla stosowania przeciw niej najsurowszych środków, łącznie z torturami i karą śmierci, co przyczyniło się później do rozwoju instytucji inkwizycji. Poszczególne utwory, nawiązują do tych wydarzeń, są jakby zbiorem epizodów z nią związanych. „Cathars” - pierwsza kompozycja, nawiązuje na przykład, do ruchu religijnego działającego w XI-XIII wieku w południowej Francji i północnych Włoszech, skierowanego przeciw ustrojowi feudalnemu i hierarchii kościelnej, głoszącego i praktykującego zasadę dobrowolnego ubóstwa, nieuznający składania przysiąg, służby w wojsku, oddawania czci krzyżowi i idei czyśćca. Zwalczani przez papiestwo (m.in. przez krucjaty i inkwizycję), które doprowadziło do ich zniszczenia. „Savonarole” natomiast, przywołuje pamięć Girolamo Savonarola (1452-98), dominikanina, florenckiego, ekstremistycznego kaznodziei. Catherine Deshayes - bohaterka trzeciej kompozycji, to znana jako La Voisin, żyjąca w latach 1640- 1680 francuska trucicielka i wróżbitka, organizatorka satanistycznych czarnych mszy. Jej wyczyn, to zatrucie i aborcja około 2500 dzieci.

Tak nierzadko masakryczne, krwawe historie, bardzo wymownie podkreśla sama muzyka. Muzyka, mocna aż do bólu, z poszarpanymi strukturami, ścianą dźwięku i wokalami, które delikatnie mówiąc, do subtelnych nie należą. Jeżeli chodzi o łamanie muzycznego spektrum przychodzi mi tutaj na myśl formację, znanych i cenionych klasycznych, metalowych awangardowców - grupę Voi Vod , ale należałoby tutaj chyba wymienić takie formacje jak chociażby Meshuggah czy Gojira. Atutem tego albumu jest to, że Francuzi podchodzą do kwestii muzycznej w sposób niekonwencjonalny. Ostre metalowe dźwięki wzbogacają brzmieniem saksofonu. Pewnym ubarwieniem są również pojawiające się żeńskie wokalizy.

Skołatani morderczą walka znajdziemy jednak chwilę ukojenia, dzięki ostatniej na płycie kompozycji „Suffer”, to jakby muzyczny krajobraz po wyniszczającej bitwie - subtelna mgła i jęk cierpiących konających w cierpieniu, już prawie poległych heretyków.

7/10

Marek Toma
Komentarze