18.10.2018
RECENZJE

• RETROSPECTIVE - Stolen Thoughts (remaster)
• PLOTNICKY - 4.3
• DYNAZTY - Firesign
• The Most Beautiful - Moje Życie z Prince'em - Mayte Garcia
• HAMMERFALL - Glory to the Brave
• STRATOVARIUS - Eternal
• RIVERSIDE - Wasteland
• SUSPERIA - The Lyricist
• VIGIER'S SUMMER STORM - First
• THE SEA WITHIN - The Sea Within
• LISSIE - Castles
• STEVE HACKETT - Darktown
• PINK FLOYD - A Momentary Lapse of Reason
• VARATHRON - Patriarchs of Evil
• SACRILEGIUM - Sleeptime
• BLACK SABBATH - Mob Rules
• ALBION - You’ll be Mine
WYWIADY
wywiad

• MANIMAL - Samuel Nyman
• ISCARIOTA - Justyna Szatny
• ALBION - Jerzy Antczak
• LAURA COX
• TWO TIMER
• SZKLANE OCZY
• LORDI - Ox
• BOREALIS - Matt Marinelli

więcej wywiadów

RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• ILUZJE - II ŻORSKI FESTIWAL MUZYKI ART-ROCKOWEJ - Żory
• XIII STOLETI - Zabrze
• THE PINEAPPLE THIEF, LIZZARD - Warszawa
• ALBION - Kraków
• FORTECA - Wrocław
• TREMONTI - Warszawa
• PAIN OF SALVATION, KINGCROW - Kraków
• THIRTY SECONDS TO MARS - Kraków
• PROG IN PARK - Warszawa
• ROGER WATERS - Kraków
• ROGER WATERS - Kraków
• ROGER WATERS - Kraków
• IRON MAIDEN, TREMONTI - Kraków
• BRACIA, MICHAŁ SZPAK - Piekary Śląskie
• KEN HENSLEY & LIVEFIRE, COVER FESTIVAL - Piekary Śląskie

więcej relacji

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - Q » Quantum Fantay - 2015 - Dancing In Limbo
Quantum Fantay - 2015 - Dancing In Limbo
Quantum Fantay -  2015 - Dancing In Limbo


1. Nimbo (11:11)
2. Rimbo (11:12)
3. Cacimbo (11:13)
4. Limbo (11:14)


Rok wydania:2015
Progressive Promotion Records
http://www.quantumfantay.com/






Rok po wydaniu „Terragai” (nasza recenzja tutaj), z belgijskiego Lokeren dochodzą do nas kolejne space-rockowe dźwięki. Quantum Fantay uraczył nas bowiem swoją kolejną, szósta już płytą studyjną. I nie ma mowy o żadnym zwrocie, jeżeli chodzi o muzyczne fascynacje. Quantum Fantay nadal brzmi jak stary, dobry Ozric Tentacles. Na dodatek na najnowszej płycie gościnnie zaszczycił Belgów swoją obecnością nie kto inny, jak sam Ed Wynne.

Może sama muzyka nie różni się diametralnie od tej, jaką mogliśmy usłyszeć na albumie poprzednim. Różnica wynika jednak chociażby z samej formy albumu. „Terragaia” zawierała dosyć sporą porcję materiału (70 minut). Muzyka była jakby ilustracją do wyimaginowanej wizyty obcej cywilizacji, która zawitała na naszą planetę. Materiał zawierał więc sporo elementów world music. Nowa płyta, odrywa nas natomiast od ziemi i zabiera do Limba (mitycznej otchłani gdzieś pomiędzy piekłem i niebem). Owa muzyczna wędrówka w zaświatach nie trwa jednak długo (to jedynie godzinna lekcja matematyki). Album zbudowany jest bowiem z matematyczną dokładnością. Każda z czterech kompozycji: „Nimbo”, „Rimbo”, „Cacimbo” i „Limbo” trwa zgodnie z kolejnością: 11:11, 11:12, 11:13, 11:14 minut. Trzymanie się zwartych ram czasowych musiało odbić się na samej muzyce, która nie jest tak rozwlekła jak na płycie poprzedniej. Na muzyczną jakość bez wątpienia mieli również goście. Nie tylko wyżej wymieniony lider Ozric Tentacles - Ed Wynne, ale także gitarzysta belgijskiej, power metalowej formacji Ostrogoth - Dario Frodo, grający na etnicznych instrumentach perkusyjnych Karel Baerens. Najbardziej materiał ten ubogacają jednak partie fletu Charelsa Sla.

Z charakteru muzyki można wywnioskować, że mityczne Limbo, to nie jakaś sterylna, smętna kraina. Słuchając „Dancing In Limbo”, odnoszę wrażenie, jakby muzycy mieli kontakt z prozą Maji Lidii Kossakowskiej. W jej powieści „Żarna niebios”, owe „Limbo”, jest miejscem bardzo „rozrywkowym”. Aniołowie paktują tam z diabłami. Grzeszą pychą, folgują z używkami, bywają w domach uciech i kasynach. Ekspresyjny charakter muzyki Quantum Fantay, wypisz wymaluj wprost idealnie nadawałby się jako się jako ścieżka dźwiękową do zobrazowania tej powieści. Kto wie, może znajdzie się śmiałek, który zdoła połączyć obie formy sztuki w jedną całość?

8/10

Marek Toma
Komentarze