17.12.2018
RECENZJE

• ASHBURY - Endless Skies
• GORYCZ - Piach
• ENTROPIA - Vacuum
• WHITE HIGHWAY - Hittin' the Road
• GRETA VAN FLEET - Anthem Of The Peaceful Army
• V/A - Moore Blues For Gary
• LIZARD - Half-Live
• JUDAS PRIEST - Unleashed in the East
• MANTICORA - To Kill To Live To Kill
• JASON BECKER - Triumphant Hearts
• MARIANNE FAITHFULL - Negative Capability
• CRUENTUS - Every Tomorrow
• BLACKFOOT - Strikes
• R.E.M. - At The BBC (The Best of)
• MELLER GOŁYŹNIAK DUDA - Breaking Habits
• CHANDELIER - Pure
• JUDAS PRIEST - Killing Machine
WYWIADY
wywiad

• ARION - Iivo Kaiopainen
• DYNAZTY - Nils Molin
• JENNER - Marija Dragićević
• ADMINISTRATORR ELECTRO - Bartosz Marmol
• MANIMAL - Samuel Nyman
• ISCARIOTA - Justyna Szatny
• ALBION - Jerzy Antczak
• LAURA COX

więcej wywiadów

RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• PAUL MCCARTNEY - Kraków
• COLIN BASS, AMAROK, WALFAD - Piekary Śl.
• SLAYER, LAMB OF GOD, ANTHRAX, OBITUARY - Łódź
• POWERWOLF, AMARANTHE, KISSIN’ DYNAMITE - Warszawa
• HAMMERFALL, ARMORED DAWN - Wrocław
• TARJA, STRATOVARIUS, SERPENTYNE - Kraków
• THREE DAYS GRACE - Wrocław
• ILUZJE - II ŻORSKI FESTIWAL MUZYKI ART-ROCKOWEJ - Żory
• XIII STOLETI - Zabrze
• THE PINEAPPLE THIEF, LIZZARD - Warszawa
• ALBION - Kraków
• FORTECA - Wrocław
• TREMONTI - Warszawa
• PAIN OF SALVATION, KINGCROW - Kraków
• THIRTY SECONDS TO MARS - Kraków

więcej relacji

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - D » DeeExpus Project - Half Way Home (P. Michalski)
DeeExpus Project - Half Way Home (P. Michalski)



1. Greed
2. Pointless Child
3. PTtee
4. One Eight
5. One Day
6. Seven Nights
7. Half Way Home

Rok wydania: 2008
Wydawca: dxp productions
Dystrybucja w Polsce: Absorption Music





DeeExpus Project to grupa muzyczna założona przez Andy'ego Ditchfielda, muzyka odpowiedzialnego za instrumenty klawiszowe, gitary oraz chórki. Skrzyknął on grupę przyjaciół i tym samym mamy przyjemność słuchać albumu "Half Way Home". Andy nie wstydzi się swojej fascynacji Porcupine Tree i w wielu materiałach prasowych można przeczytać, iż zespół hołduje tradycji grupy mr Wilsona. Ja nie do końca się z tym zgadzam, wydaje mi się, że zdecydowanie wyraźniej od Porcupine Tree, w muzyce, którą serwuje nam DeeExpus Project słychać wpływy grupy Threshold.

Otwierający krążek "Greed" to w zasadzie wykładnik tego, z czym mamy do czynienia na całym albumie. Ładne, wpadające w ucho melodie, gdzie niegdzie przesterowany wokal a nad wszystkim unosi się duch wspomnianych wcześniej tuzów brytyjskiej muzyki progresywnej. W "Pointless Child" po dość radiowym początku otrzymujemy ciekawy gitarowy riff, w tle słychać dźwięki pianina oraz instrumenty klawiszowe a podobieństwo do Threshold jest wręcz uderzające. Trzeci w kolejności - "PTee" zaczyna się niczym kompozycja Galahad i choć w założeniu jest to hołd złożony Porcupine Tree to poza kilkoma partiami gitary to znów niemal kalka dokonań Threshold z okresu "Hypothetical" czy "Critical Mass", nawet głos wokalisty przypomina partie Maca ze wymienionych albumów. Najlepszy na płycie to czwarty "One Eight", i na to miano zasługuje głównie za sprawą drugiej, genialnej wręcz partii utworu. Wypełnia ją wspaniała, długa i pełna fantastycznych melodii gitarowa solówka, mocna, rockowa, a jednocześnie zagrana z wyczuciem i bez zbędnych ozdobników. Zaraz potem otrzymujemy uroczą instrumentalną miniaturkę w postaci "One Day", którą wypełniają dźwięki pianina oraz gitary akustycznej. "Seven Nights" po nieco Pink Floydowym początku kontynuuje tradycję miksowania Threshold z Porcupine Tree, z tym, ze sam refren tej skąd inąd udanej kompozycji jest nieco mało wyrazisty, zapamiętywalny. "Half Way Home" kończy ponad siedemnastominutowy utwór tytułowy i trzeba przyznać, że muzykom DeeExpus Projest ta kompozycja wyszła. Nie ma nudy, niepotrzebnego przeciągania, bardzo ciekawie wpleciono mówiony fragment, a gdy pojawiają się dźwięki instrumentów smyczkowych, a na ich tle wyśmienite gitarowe sola, aż się łezka kręci, że to już ostatni utwór.

DeeExpus Project może i nieco brakuje indywidualności, podobieństwa do Porcupine Tree, a zwłaszcza Threshold są wręcz nieprawdopodobne, ale czy wszyscy muszą być odkrywczy i wywarzać już dawno otwarte drzwi? Płyty słucha się wyśmienicie i wiem, że jeszcze wiele razy do niej wrócę. Polecam!

8,8/10

Piotr Michalski
Komentarze