20.01.2019
RECENZJE

• EVERGREY - The Atlantic
• MENTOR - Cults, Crypts and Corpses
• MAJESTY - Rebels
• CHANDELIER - Facing Gravity
• JUDAS PRIEST - Jugulator
• BIBIKINGS - Pół na pół
• FIZBERS - Die Without Living
• DEADBORN - Dogma Anti God
• POWER OF TRINITY - Ultramagnetic
• STRATOVARIUS - Enigma: Intermission II
• TRAKTOR - Šachoffnice
• DIONYSUS - Anima Mundi
• LEASH EYE - Blues, Brawls & Beverages
• MARS PROJECT - House of the Restless
• LUCIFER’S CHILD - The Order
• DECONSTRUCTING SEQUENCE - Cosmic Progression: An Agonizing Journey Through Oddities of Space
• THESIS - Kres
• ASHBURY - Something Funny Going On
WYWIADY
wywiad

• DROWN MY DAY - Maciej Korczak
• HEART ATTACK
• ARION - Iivo Kaiopainen
• DYNAZTY - Nils Molin
• JENNER - Marija Dragićević
• ADMINISTRATORR ELECTRO - Bartosz Marmol
• MANIMAL - Samuel Nyman
• ISCARIOTA - Justyna Szatny

więcej wywiadów

RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• PAUL MCCARTNEY - Kraków
• COLIN BASS, AMAROK, WALFAD - Piekary Śl.
• SLAYER, LAMB OF GOD, ANTHRAX, OBITUARY - Łódź
• POWERWOLF, AMARANTHE, KISSIN’ DYNAMITE - Warszawa
• HAMMERFALL, ARMORED DAWN - Wrocław
• TARJA, STRATOVARIUS, SERPENTYNE - Kraków
• THREE DAYS GRACE - Wrocław
• ILUZJE - II ŻORSKI FESTIWAL MUZYKI ART-ROCKOWEJ - Żory
• XIII STOLETI - Zabrze
• THE PINEAPPLE THIEF, LIZZARD - Warszawa
• ALBION - Kraków
• FORTECA - Wrocław
• TREMONTI - Warszawa
• PAIN OF SALVATION, KINGCROW - Kraków
• THIRTY SECONDS TO MARS - Kraków

więcej relacji

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Wywiady » PROCOL HARUM - Gary Brooker
PROCOL HARUM - Gary Brooker

PROCOL HARUM
Gary Brooker



procol harum


Choć minęło sporo czasu od największych sukcesów Procol Harum, ma on wciąż miliony wiernych fanów – ludzi, na których muzyka tej legendarnej formacji wywarła kolosalne wrażenie. Zespól jest wciąż w fantastycznej formie, czego dowodem jest choćby nowa płyta pt. „Novum”, wydana w kwietniu br. Ten rok jest szczególny dla zespołu, który obchodzi 50-lecie „A Whiter Shade Of Pale”, w lecie wychodzi składanka z tym utworem, no i czekają polskich fanów dwa koncerty Procol Harum – 13 października w Szczecinie i 15 października w Katowicach, które są częścią dużego światowego tourne.




Bogdan Kuncewicz: Kilkukrotnie koncertowałeś w Polsce. Lubisz koncertować w Polsce?

Gary Brooker: -Tak, lubię. Na koncertach w Polsce zawsze panuje wspaniała atmosfera, więc chętnie tam jadę.

BK: Pierwsze koncerty daliście w Polsce w 1976 roku?

GB: -Tak, i bardzo się cieszyliśmy, ze gramy wtedy w Polsce, bo ludzie widząc nas na scenie mieli radość w oczach. Ta radość ludzi na widowni utkwiła nam w pamięci. Potem byliśmy kilkakrotnie w Polsce i obserwowaliśmy jak ten kraj się zmienia. W 1976 roku sklepy były bardzo słabo zaopatrzone. W 1986 roku były trudności z kawą. Potem było coraz lepiej.

BK: Czy coś szczególnego utkwiło Ci podczas koncertowania w Polsce?

GB: -Tak, ale to było bardzo dawno temu. Na dyskotece, w jednym z hoteli, gdzie wstąpiłem na drinka z przyjaciółmi, wybuchła bójka pomiędzy dwoma facetami. Szarpali się na środku sali, tam gdzie wszyscy przed chwilą tańczyli. Wszyscy ich otoczyli i obserwowali. Nagle jednemu z „zawodników” spadła peruka. Okazało się, że jest całkowicie łysy. Ten drugi stanął jak wryty i zaczął się na przeciwnika gapić z potwornym zdziwieniem. Wszyscy zaczęli się śmiać, a ten łysy biedak chwycił swoją perukę i po prostu zwiał. Do dziś, jak to wspominam, chce mi się śmiać, bo to była komiczna sytuacja.

BK: Spotykaliśmy się wielokrotnie. Obserwowałem próbę dźwięku Procol Harum w sopockiej Operze Leśnej, gdzie koncertowaliście jakieś 15 lat temu. Nie odpuszczacie sobie, perfekcyjnie do każdego detalu podchodzicie?

GB: -Jesteśmy profesjonalistami. Wszystko musi grać zanim wejdziemy na scenę i damy koncert. Kilka razy koncerty wisiały na ostatnim włosku, gdy coś było niedopracowane, były kłopoty z instrumentami itd.

BK: Koncerty Procol Harum są fantastyczne. Z czego wynika ta magia?

GB: -Gramy bardzo długo, mamy niebywałe doświadczenie i bardzo lubimy występować na scenie. Koncerty nas nie nudzą i staramy się by one były przeżyciem zarówno dla widzów jak i dla nas samych. A najważniejsze w tym wszystkim jest to, że nigdy nie wpadliśmy w rutynę.

BK: Ledwie założyliście zespół Procol Harum, a już znaleźliście się z „A Whiter Shade Of Pale” na pierwszych miejscach list przebojów na całym świecie?

GB: -Sukces „A Whiter Shade Of Pale” pociągnął znacznie zespół do przodu, pomógł w karierze. Wielu ludzi podchwyciło nutę „A Whiter Shade Of Pale”, choć ten utwór nie miał zbyt atrakcyjnego rytmu, ani atrakcyjnej melodii. Po prostu, ludzie się przy nim dobrze czuli i chętnie do niego wracali.

BK: Moim zdaniem jednak „A Whiter Shade Of Pale”, to jeden z najlepszych utworów jakie kiedykolwiek powstały. Czy uważasz go za wizytówkę Procol Harum?

GB: -Nie. Nigdy nie wyróżniamy go od innych kompozycji Procol Harum. Być może jest to nasza najbardziej znana kompozycja, ale nie najlepsza.

BK: W muzyce Procol Harum często pojawiała się tematyka morska. Czy wynika to z tego, że kochasz wodę?

GB: -Nie zapominajmy, ze to tylko teksty utworów. Z drugiej strony, jest to chyba też to co czujemy. Ja osobiście dorastałem w okolicy rzeki. A po skończeniu 9 lat zamieszkałem nad morzem. Zawsze lubiłem chodzić nad morze, patrzeć w przestrzeń. Woda, morze, to potęga, która pociąga. Jeżeli znajdziesz się sam pośrodku morza, to uświadomisz sobie, że jesteś niczym w obliczu natury. Taka świadomość uczy pokory.

BK: Muzyka też uczy pokory?

GB: -Muzyka uszlachetnia. Muzyka to mój sposób na życie, jedyny jaki znam.

BK: Dziękuję za rozmowę, do zobaczenia w październiku w Polsce

Rozmawiał: Bogdan Kuncewicz
Publikowane dzięki Impresariat edma.art
Komentarze