17.12.2017
RECENZJE

• DAMNATION DEFACED - Invader from Beyond
• MOONSPELL - 1755
• THE BLACK NOODLE PROJECT - Divided We Fall
• MAREK BILIŃSKI - Ogród Króla Świtu
• BLIND EGO - Liquid Live
• HARMONIC GENERATOR - Heart, Flesh, Skull, Bones
• INVERTED MIND - Broken Mirror
• ELVENKING - Secrets of the Magick Grimoire
• BLACKFOOT - Southern Native
• SILHOUETTE - The World is Flat And Other Alternative Facts
• ANN - Fragmenty
• J.D. OVERDRIVE - Wendigo
• HIGHWAY - IV
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• JETHRO TULL - Bydgoszcz
• HELLOWEEN - Warszawa
• COCHISE - Chorzów
• TESTAMENT, ANNIHILATOR, DEATH ANGEL - Wrocław
• ANATHEMA - Warszawa
• TESTAMENT, ANNIHILATOR, DEATH ANGEL - Warszawa
• EPICA, VUUR, MYRATH - Kraków
• KABAT - Trzyniec
• UNEVEN STRUCTURE, VOYAGER, MENTALLY BLIND - Wrocław
• PRISTINE - Chorzów
• PROCOL HARUM - Katowice
• SEATTLE NIGHT V - Warszawa

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• FACTOR 8
• NOCTURNAL RITES - Nils Eriksson
• COMMUNIC - Oddleif Stensland
• CRYSTAL VIPER - Marta Gabriel
• SINNER - Tom Naumann
• HELLOWEEN - Michael Weikath
• DAS MOON / WE HATE ROSES - Daisy Kowalsky

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview
• SERIOUS BLACK - Dominik Sebastian - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - B » BEAST IN BLACK - 2017 - Berserker
BEAST IN BLACK - 2017 - Berserker

BEAST IN BLACK - Berserker


BEAST IN BLACK - Berserker

01. Beast in Black
02. Blind and Frozen
03. Blood of a Lion
04. Born Again
05. Zodd the Immortal
06. The Fifth Angel
07. Crazy, Mad, Insane
08. Hell for All Eternity (bonus - wersja digipack)
09. Eternal Fire
10. Go to Hell (bonus - wersja digipack)
11. End of the World
12. Ghost in the Rain

Rok wydania: 2017
Wydawca: Nuclear Blast
Oficjalna strona zespołu





No i stało się! Były członek BATTLE BEAST nie rzucał słów na wiatr - jego nowy projekt o nazwie BEAST IN BLACK stał się faktem! Przypieczętował to genialny debiut o bitewnie brzmiącym tytule „Berserker” (premiera miała miejsce na początku listopada). Ten krążek to petarda metalowej energii spod znaku cholernie melodyjnego heavy/power metalu; muzyka która nie pozwala przejść obok siebie obojętnie, ale od początku...

Kto choć trochę kojarzy osobę Antona Kabanena, ten powinien wiedzieć, że ów człek był tzw. mózgiem i współzałożycielem BATTLE BEAST; odpowiedzialnym (kompozytorsko i tekstowo) za trzy pierwsze płyty, a hity pokroju „Out of Control” wyszły właśnie spod jego ręki. Po rozstaniu z macierzystą formacją, gitarzysta został przygarnięty przez węgierski WISDOM (osobiście mnie to ucieszyło), ale na tym nie koniec. Od pewnego czasu krążyły pogłoski o formowaniu się nowego projektu - mowa oczywiście o BEAST IN BLACK, w szeregi którego Anton zwerbował doświadczonych muzyków, w tym m.in. basistę WISDOM, Máté’a Molnára oraz byłego wokalistę greckich UNTIL RAIN i WARDRUM, Yannisa Papadopoulosa.

Jeżeli chodzi o to, w jakim klimacie obraca się BEAST IN BLACK - nie tylko muzycznie, ale i graficznie grupa nawiązuje do dokonań poprzedniego zespołu Antona, co on sam otwarcie przyznaje. Już na wstępie potwierdzają to; dobrze znany z przeszłości lwi herb (na samym CD) oraz charakterystyczna okładka, której autorem jest nie kto inny jak Roman Ismailov odpowiedzialny za grafikę debiutu BATTLE BEAST. Na jej froncie widnieje rozjuszona bestia - wojownik o lwiej głowie wymachująca łańcuchem zakończonym toporem pokaźnych rozmiarów. Rozwścieczony wojownik uchwycony w ferworze walki to postać doskonale znana z trzech pierwszych płyt twórców pamiętnego „Battle Beast”. Pod tym względem skojarzenia są tak jednoznaczne, że mogą rodzić ambiwalentne odczucia. Jednak z drugiej strony, tak świadomy ruch Antona może sygnalizować, że to właśnie on zasługuje na miano prawowitego spadkobiercy dziedzictwa walecznej bestii.

W kwestiach stricte lirycznych „Berserker” można traktować jako stylistyczno - tematyczną konsekwencję tego, co Kabanen tworzył w przeszłości. Ogólnie rzecz ujmując, album utrzymany jest w podniosłej atmosferze, a w tekstach poruszane są tematy związane m.in. z walką, śmiercią, rozlewem krwi oraz wyższością siły. Można również napotkać odniesienia do bestii-lwa („Beast in Black”, „Blood of a Lion”), a ponadto znalazło się miejsce na miłosną historię co potwierdza singlowy „Blind and Frozen”, do którego powstał baśniowy teledysk.

Jednak o wyjątkowości wydawnictwa decyduje przede wszystkim świetna muzyka. Bez wątpienia stanowi ona największy atut barwnego „Berserker”. Dźwiękowo płyta ma wiele do zaoferowania, czemu z pewnością sprzyja duża intensywność oraz bogactwo użytych środków. Daje się to poczuć już od pierwszych taktów otwierającego „Beast in Black” utworu, który nie tylko eksploduje powerową energią, ale również zachwyca nośnymi melodiami. Nie jest to oczywiście odosobniony przypadek - każda kompozycja przynosi obfitą porcję charakterystycznych, a do tego chwytliwych melodii, zapadającym w pamięć motywów. Można powiedzieć, że panowie dopracowali tę sztukę do perfekcji, dlatego album jest wypełniony potencjalnymi metalowymi hitami. Chwytliwość w znaczący sposób potęgują nie tylko takie zabiegi jak powtórzenia refrenów (grane wyżej), ale także znamienne (dla Antona) użycie elektroniki, która szczelnie wypełnia każdą wolną przestrzeń, choć tych jest raczej niewiele (takie przynajmniej można odnieść wrażenie). Forma i styl tych ornamentacji z jednej strony przywołuje na myśl klawiszowe oblicze EUROPE (z czasów „The Final Countdown”/ „Out of this World”), a z drugiej muzykę rozrywkową lat 80, połączenie dance – popu z new romantic. Najwyraźniej daje się tego doświadczyć przy okazji wyróżniającego się na tle całości, humorystycznie ubarwionego „Crazy, Mad, Insane”. Zwrotka budzi silne skojarzenia wobec dawnego przeboju Murray’a Heada, „One Night in Bangkok”. Według mnie, w tym miejscu panowie przesadzili nieco z „dyskotekowo – lukrowym” klimatem, choć prawdopodobnie ten kawałek na żywo będzie żarł jak trzeba. Tak zresztą było (i w sumie nadal jest) z „lekkim” „Touch in the Night” (z repertuaru BATTLE BEAST).
Mimo to na płycie nie brakuje powermetalowego ognia o wysokiej aktywności i podkręconych obrotach. To najlepiej oddają: płomienny „otwieracz”, mięsisty „Zodd the Immortal”, rytmicznie zaburzony „The Fifth Angel” czy też zmienny nastrojowo „Blind and Frozen”, gdzie zespół daje się poznać z delikatniejszej strony. Balladowe oblicze najmocniej zostało zaakcentowane podczas zwieńczenia płyty - chodzi o nastrojowy „Ghost in the Rain”, który na pewien sposób przywołuje na myśl specyfikę ROXETTE. Oprócz tego wydawnictwo zawiera powermetalowe hymny, a za jeden z nich bez wątpienia można uznać podniosły „Blood of a Lion”. W podobnym klimacie utrzymany jest również „Eternal Fire” o skocznych ornamentacjach klawiszowych w stylu dawnego EUROPE czy też wspomniany wcześniej „otwieracz”.
To wszystko razem sprawia, że „Berserker” nie jest nudny, sennie jednolity. Jest wręcz odwrotnie, muzyka z uwagi na różne oblicza oraz mniej lub bardziej świadome wpływy pobudza, nastraja do działania. Również aranżacyjnie i pomysłowo całość jest wyraźnie urozmaicona, pozytywnie nadpobudliwa. I chociaż zestawienie niektórych pomysłów (stylistycznie rozbieżnych) może odstręczać, to tak faktycznie nic się ze sobą nie gryzie. Stąd też pozornie odmienne elementy współgrają ze sobą w sposób idealny.

Kolejnym wielkim atutem BEAST IN BLACK jest utalentowany wokalista, którego partie wnoszą do muzyki nie tylko więcej świeżości, ale również nadają jej odpowiedniego pazura. Yannis Papadopoulos ma parę w płucach i doskonale radzi sobie zarówno z drapieżnymi wokalami jak również wyższymi rejestrami, których na płycie nie jest mało. W takich momentach pojawiają się skojarzenia wobec wokali Ralfa Scheepersa (PRIMAL FEAR). Znowu przy okazji „Zodd the Immortal / The Fifth Angel” - w pewnych fragmentach - wokalista śpiewa podobnie do Justina Hawkinsa z THE DARKNESS. Uwagę zwracają również eksplodujące solówki gitarowe, których duet Kabanem/Heikkinen nie szczędzi. Pod tym względem także nie brakuje melodii, które są nieodzownym elementem tego krążka.

Co do formy wydania (CD) - „Berserker” ukazał się w dwóch wersjach; regularnej oraz rozszerzonej z dwom dodatkowymi kawałkami. Od razu dodam, że nie są to jałowe wypełniacze wedle reguły ‘byle tylko wydusić kasę’. Zarówno „Hell for All Eternity” jak i „Go to Hell” to utwory jak najbardziej udane, warte dodatkowych pieniędzy, więc jeśli ktoś planuje zakup - wersja limitowana jest warta swojej ceny. Szczególnie, że oprócz tego posiada lepszą prezencję - barwny digipack opatrzono dodatkowymi grafikami. Natomiast jeżeli chodzi o booklet (w obu wersjach pewnie podobny) - w tej materii zdecydowano się na minimalizm formy i jej wyrazistość. Stąd książeczka oprócz jednej dużej fotografii (obrobionej graficznie) zawiera jedynie teksty (oraz podstawowe informacje) umiejscowione na czarnym tle, bez jakichkolwiek zdobień graficznych itp.

No cóż, jeżeli wśród Was znajdują się zwolennicy melodyjnego heavy/power metalu w iście przebojowym wydaniu, to debiut BEAST IN BLACK możecie potraktować jako treściwy rarytas, którego smakowanie nie tylko syci, ale również sprawia ogromną frajdę. Anton Kabanen po raz kolejny udowodnił, że komponowanie chwytliwego materiału nie sprawia mu większego problemu. W jego przypadku wydaje się to być rzeczą naturalną, a „Berserker” jest tego najlepszym przykładem. To materiał skrupulatnie dopracowany, przemyślany, zrealizowany z ogromnym rozmachem. Dlatego jestem przekonany, że BEAST IN BLACK szybko zaskarbi sobie uznanie metalowej publiczności zyskując szeroki rozgłos na całym świecie - zresztą to już się dzieje...

9,5/10

Marcin Magiera








Komentarze