18.02.2019
RECENZJE

• FLOTSAM & JETSAM - The End of Chaos
• NAILED TO OBSCURITY - Black Frost
• NOTHGARD - Malady X
• PRO-CREATION - Noli me tangere
• MOTLEY CRUE - Motley Crue
• TWILIGHT FORCE - Tales of Ancient Prophecies
• THE TWILIGHT SAD - It Won/t Be Like This All The Time
• LIGHT DAMAGE - Numbers
• ARSIS - Visitant
• BEYOND CREATION - Algorythm
• IRONBOUND - Witch Hunt/ Lifeblood
• SKUNK ANANSIE - 25LIVE@25
• SHARON VAN ETTEN - Remind Me Tomorrow
• THERION - Vovin
• MILLENIUM - MMXVIII
• INIRA - Grey Painted Garden
• DIVINE ASCENSION - The Uncovering
• NOCNY KOCHANEK - Randka w Ciemność
• PYRAMAZE - Melancholy Beast
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• KLASZ OV THE SEJTANS XIV - Warszawa
• PAUL MCCARTNEY - Kraków
• COLIN BASS, AMAROK, WALFAD - Piekary Śl.
• SLAYER, LAMB OF GOD, ANTHRAX, OBITUARY - Łódź
• POWERWOLF, AMARANTHE, KISSIN’ DYNAMITE - Warszawa
• HAMMERFALL, ARMORED DAWN - Wrocław
• TARJA, STRATOVARIUS, SERPENTYNE - Kraków
• THREE DAYS GRACE - Wrocław
• ILUZJE - II ŻORSKI FESTIWAL MUZYKI ART-ROCKOWEJ - Żory
• XIII STOLETI - Zabrze
• THE PINEAPPLE THIEF, LIZZARD - Warszawa
• ALBION - Kraków
• FORTECA - Wrocław
• TREMONTI - Warszawa
• PAIN OF SALVATION, KINGCROW - Kraków

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• ALEX SKOLNICK
• MARTY FRIEDMAN
• DROWN MY DAY - Maciej Korczak
• HEART ATTACK
• ARION - Iivo Kaiopainen
• DYNAZTY - Nils Molin
• JENNER - Marija Dragićević
• ADMINISTRATORR ELECTRO - Bartosz Marmol

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• ALEX SKOLNICK - Interview
• MARTY FRIEDMAN - Interview
• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - S » SUBTERFUGE - 2018 - Reflections From the Past
SUBTERFUGE - 2018 - Reflections From the Past

SUBTERFUGE - Reflections From the Past


SUBTERFUGE – Reflections From the Past

CD 1
1. World Demise
2. Nuclear Cage
3. World In Red
4. Projections Form The Past
5. Like A Ghost
6. Sinful Dreams
7. Darkness
8. Vicious Machines

CD 2
1. The Place
2. Puppets Of The Creator
3. Dead Demons
4. Now It's Clear
5. Stardust
6. 30 Silver Coins
7. Mountain Of Doom
8. Lost In Time

Rok wydania: 2018
Wydawca: Kameleon Records
https://www.facebook.com/Subterfugepl






Debiutanci i od razu koncepcyjny, podwójny album? Muzycy Subterfuge są odważni i nie boją się wyzwań – wiele kapel „popłynęło” na dwupłytowych wydawnictwach i nie dotyczy to jedynie zespołów zaczynających swoja muzyczna podróż. Słabo wypadły trzeci Strażnik Helloween, „Book of Soul” Iron Maiden czy „Nostradamus” Judas Priest – jak więc słucha się „Reflections From the Past”?

Na początek kilka słów o samym zespole. Subterfuge zostało powołane do życie przez gitarzystę Tyberiusza Słodkiewicza i w składzie obejmującym jeszcze basistę Witka Nowaka (ex-Gwardia, ex-484), klawiszowca Adama Nowaka (ex-Gwardia), perkusistę Bartka Grochulskiego (Nomad, Kira, Sawblade), saksofonistę Piotra Grąbkowskiego (Blue Cafe) oraz wokalistę Mateusza Drzewicza (Divine Weep, Hellhaim) i wokalistkę Kingę Lis (Icon) zarejestrowało swój debiutancki krążek.

Jak wspominałem „Reflections From the Past” to koncepcyjny album opowiadający historię zwykłego człowieka, który zmęczony otaczającą go rzeczywistością decyduje się wziąć udział w projekcie mającym na celu przetrwanie gatunku ludzkiego. Godzi się na hibernację, która przeniesie go w przyszłość. Akcja rozgrywa się już po wybudzeniu i... to jedyne wspólne wątki z Sexmisją, kultową komedią Juluisza Machulskiego.

W warstwie muzycznej mamy do czynienia ze zgrabnie zagranym metalem. Celowo nie sprecyzowałem podgatunku ponieważ płyta jest na tyle różnorodna, że słuchać co i rusz odnajduje odniesienia do kolejnych form tego szerokiego gatunku. Dla przykładu „World In Red” przywodzi na myśl rock opery a już „Projections Form The Past” wprowadza nas w świat power metalu. To jednak nie koniec smaczków, już w kolejnym „Like A Ghost” uświadczymy growli i jakże „niemetalowego” instrumentu jakim jest saksofon by w „Darkness” dac się porwać heavy metalowym brzmieniom (swoją drogą jest tu znakomita solówka). Prawdziwy tygiel stanowi otwierający drugi krążek „The Place”. Zaczyna się niczym heavy metalowa ballada a potem mamy tu i power metal i elementy szwedzkiego death metalu i w końcu hard rock w stylu lat siedemdziesiątych.

„Reflections From the Past” to kawał porządnego grania – sporo się tu dzieje, trudno wskazać słabsze momenty czy przestoje. Wokalista, Mateusz Drzewicz wypada bardzo dobrze i świetnie uzupełnia się z Kingą Lis, której zadziorna barwa głosu nadaje całości pikanterii. Owszem, nie jest to jeszcze dzieło na miarę dokonań Ayreon, czy „Operation: Mindcrime” Queensryche, ale pierwszy krok został wykonany i był niezwykle pewny. Podobno zespół pracuje już nad drugim wydawnictwem, a czytając kto ma się na nim pojawić gościnnie zapowiada się całkiem apetyczna porcja dźwięków.

8/10

Piotr Michalski
Komentarze