24.03.2019
RECENZJE

• AVANTASIA - Moonglow
• BLOODBOUND - Rise of the Dragon Empire
• RPWL - Tales From Outer Space
• OZZY OSBOURNE - No More Tears
• THE CLAYPOOL LENNON DELIRIUM - South Of Reality
• CYTADELA - Do źródeł mroku
• NEWBREED - Law
• ROTTING CHRIST - The Heretics
• KING APATHY - Wounds
• CHRIS CORNELL - Chris Cornell
• HURROCKAINE - Memo (EP)
• BRODKA - MTV Unplugged
• V/A - Stay Tuned
• WOLF - Devil Seed
• OUTRE - Hollow Earth
• ANCST - Abolitionist
• LIST OTWARTY - Hologramy
• POKERFACE - Game On
• OVERKILL - The Wings Of War
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• SIENA ROOT, HIGHWAY - Piekary Śląskie
• OVERKILL, DESTRUCTION, FLOTSAM & JETSAM, CHRONOSPHERE - Wrocław
• HAKEN, VOLA, BENET KNEE - Kraków
• KLASZ OV THE SEJTANS XIV - Warszawa
• PAUL MCCARTNEY - Kraków
• COLIN BASS, AMAROK, WALFAD - Piekary Śl.
• SLAYER, LAMB OF GOD, ANTHRAX, OBITUARY - Łódź
• POWERWOLF, AMARANTHE, KISSIN’ DYNAMITE - Warszawa
• HAMMERFALL, ARMORED DAWN - Wrocław
• TARJA, STRATOVARIUS, SERPENTYNE - Kraków
• THREE DAYS GRACE - Wrocław
• ILUZJE - II ŻORSKI FESTIWAL MUZYKI ART-ROCKOWEJ - Żory
• XIII STOLETI - Zabrze
• THE PINEAPPLE THIEF, LIZZARD - Warszawa
• ALBION - Kraków

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• NOCTI
• RHAPSODY OF FIRE - Alex Staropoli
• HEAD VISION
• FLOTSAM & JETSAM - Michael Spencer
• ALEX SKOLNICK
• MARTY FRIEDMAN
• DROWN MY DAY - Maciej Korczak
• HEART ATTACK

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• ALEX SKOLNICK - Interview
• MARTY FRIEDMAN - Interview
• KAIPA - Hans Ludin - Interview
• NIGHTMARE - Matt Asselberghs - Interview
• IRON MASK - Dushan Petrossi - Interview
• EDEN'S CURSE - Paul Logue - Interview

more articles

POLECAMY

Nawigacja
Artykuły » Relacje z koncertów » 2018.09.29 - XIII. STOLETI - Zabrze
2018.09.29 - XIII. STOLETI - Zabrze

29.09.2018
XIII. STOLETI
Zabrze - Wiatrak



XIII Stoleti


Z dobrą muzyką jest jak z przyjacielem. Można się nie widzieć kilka lat, ale kiedy już dochodzi do spotkania, jest to czas, który jest zawsze przyjemnie i miło spędzony. Nie inaczej jest z jihlawskim XIII. Stoleti. Zespół, który w Polsce przed prawie dwudziestu laty „wypromował” śp. Tomek Beksiński, po dwuletniej przerwie znów pojawił się na scenie zabrzańskiego klubu Wiatrak. Jedna istotna zmiana w składzie: na gitarze basowej znów gra znany z albumu „Dogma” Mirek „Palda” Paleček.

Zanim jednak „Trzynastka” przywitała się z publicznością, wystąpiła grupa Batalion D’ Amour. Widziałem ich już kilka razy i muszę stwierdzić, że to był najsłabszy występ w ich wykonaniu. Ciężko stwierdzić, czy było to wynikiem choroby wokalistki Karoliny Andrzejewskiej, czy drobnych problemów technicznych na samym początku występu, ale zespołowi wyraźnie nie szło. Trudno było zrozumieć teksty piosenek, jak i usłyszeć grę gitary rytmicznej. W całym secie najciekawiej wypadł chyba cover Depeche Mode „Wrong”. Wyraźny dystans zachowała również publiczność, która nie bardzo miała ochotę na to, by wybrać się z zespołem w muzyczną podróż. Wszak wszyscy czekali na główne danie wieczoru.

I tak tuż po godzinie 21.30 po intrze, które rozpoczyna album „Gotika” na scenę weszli kolejno Pavel Štěpán, Kateřina Kameníková, Mirek „Palda” Paleček i wreszcie lider Petr Štěpán. Szybkie przywitanie z publicznością i wystartował genialny bas „Kabarette Voltaire”. Petr w wyraźnej świetnej formie wokalnej, dzięki czemu rockowym tropem przeszliśmy do „Katokomb”. I trzeba przyznać, że powrót Palečka do składu był dobrym posunięciem. Nie dość, że jego bas brzmi bardzo nowofalowo, to w dodatku sam muzyk bardzo dobrze czuje się na scenie i wykonuje tańce z gitarą niczym krakowski Lajkonik na rynku, „zaczepia” perkusistę lub wymienia uśmiechy z długowłosą pięknością za klawiaturą.

W trakcie wieczoru nie zabrakło niespodzianek. Jedną z nich to nigdy wcześniej nie grany na regularnej trasie „Transylvanian werewolf”. Moment, kiedy Petr recytuje słowa Draculi „Slyšte, slyšte, jak nám děti noci hrají…” sprawił, że na plecach pojawiły się ciarki. Pozostały one aż do końca utworu, bowiem Katka ubrała go w przepiękne klawisze, imitujące smyczki. To był też moment, w którym zespół przekonał się, że będzie to udany wieczór, bo nikogo nie trzeba było namawiać, aby śpiewać refren wraz z liderem grupy. Po nim nastąpił jeden z dla mnie najpiękniejszych utworów. Zawsze hipnotyzujący i nostalgiczny „Absinth”. Za każdym razem ten numer brzmi równie pięknie. Te gotyckie „organowe” klawisze przeszywają do szpiku kości. Zaraz po nim jeszcze jedna niespodzianka i jeszcze jedna dawno niegrana piosenka. „Nosferatu is dead”, który urzekł mnie szybszą niż na albumie wersją. I tu zgromadzona w Wiatraku publika nie zawiodła. Razem ze wszystkimi muzykami odśpiewała refren o strasznym wampirze. Na końcu utworu nastąpił pewien znaczący moment: Petr wykrzyczał ostatnie wersy „Nosferatu is back!” w taki sposób, jakby to właśnie jego samego dotyczyło. Wokalista, jak to ma w zwyczaju, często tulił się do klawiszystki, a także dołączył do niej w „Upirze s houslemi”, by zagrać końcówkę utworu na cztery ręce.

Tego wieczoru muzykom naprawdę dobrze się grało, co było dobrze widać podczas „Mystery Ana”, która tym razem zabrzmiała bardziej metalowo, niż gotycko. Wystarczy tylko dodać do tego obraz tańczącego z gitarą Mirka i machającego głową siwobrodego bębniarza Pavla, to będziemy mieć niemal pełne odbicie całej energii tego wieczoru. Natomiast końcówka koncertu to już w pełni chóralne śpiewanie, począwszy od legendarnego coveru zespołu Olympic „Karneval”. I tym razem Stoleti udowodniło, że to jest już niemal ich własny numer.
Ciekawie też wypadła dość długa solówka Petra pod koniec tego kawałka, po którym wszyscy muzycy zeszli ze sceny. Przerwa jednak trwała krótko, bo już po chwili z głośników rozległ się głos Tomasa de Torquemady, śpiewającego fragment psalmu „Exurge Domine”, będącego hymnem Świętej Inkwizycji. To wstęp do znów chóralnie odśpiewanego „Fatherlandu”. Szybkie pytanie Petra do publiczności: „która piosenka XIII. Stoleti jest tą najbardziej ulubioną w Polsce?” przenosi jeszcze szybszą odpowiedź: „Elizabeth”!. I już chyba nie było w klubie osoby, która razem z Petrem by jej w całości nie zaśpiewała, nawet pomimo mniejszych lub większych braków w znajomości języka czeskiego. Na sam koniec, po ogólnej euforii nastąpiła chwila zadumy: „Růže a kříž”, które tym razem zabrzmiało w szczególny sposób. Mirek zamienił gitarę basową na akustyczną i w ten magiczny sposób wybrzmiał ten bardzo dobry koncert, co również podkreślił Petr, dziękując zabrzańskiej publiczności. Po koncercie natomiast po odczekaniu dłuższej chwili można było bez żadnego problemu pogadać z muzykami, poprosić o autograf czy po prostu zrobić sobie z nimi zdjęcie. Jestem przekonany, że po tak udanym wieczorze „Trzynastka” powróci na kolejny koncert, i to niebawem.

Setlista:
1. Intro (Gotika)
2. Kabarette Voltaire
3. Katakomby
4. Phobia nocturna
5. Transylvanian werewolf
6. Absinth
7. Nosferatu is dead
8. Upir s houslemi
9. Justina
10. Nebe pod Berlinem
11. Mystery Ana
12. Karneval
Bis
13. Fatherland
14. Elizabeth
15. Růže a kříž

Mariusz Fabin
Komentarze