18.11.2019
RECENZJE

• THE HOLEUM - Sublime Emptiness
• RONNIE WOOD WITH HIS WILD FIVE - Mad Lad: A Live Tribute to Chuck Berry
• BLACK STONE CHERRY - Black To Blues 2
• RHAPSODY - Dawn of Victory
• FLESHWORLD - The Essence Has Changed But The Detail Remains
• YOGI LANG - A Way Out Of Here
• MYSTHICON - Into the Dark (EP.)
• ALHENA - Breaking the Silence...by Scream
• ADAM JURCZYŃSKI - Beyond the Horizon
• JOE BONAMASSA - Live At the Sydney Opera House
• GHOST - Infestissumam
• NIKKI STRINGFIELD - Harmonies for the Haunted
• MILLENIUM - The Web
• FRONTBACK - Don't Mind the Noise
• VISION DIVINE - When All The Heroes Are Dead
RELACJE Z KONCERTÓW
relacja

• BEAST IN BLACK, MYRATH - Wrocław
• SACRED REICH - Kraków
• PROG THE NIGHT V - Łódź
• SOEN - Warszawa
• CLOSTERKELLER - Kraków
• RETROSPECTIVE, STARSABOUT, MAU&SCHNELLA - Piekary śląskie
• STEVE BOLTON, TAKAKARMA - Piekary Śląskie
• INO ROCK FESTIVAL - Inowrocław
• SCORPIONS - Gliwice
• RAMMSTEIN - Chorzów
• PROG IN PARK - Warszawa

więcej relacji

WYWIADY
wywiad

• RUMORE
• SETHEIST - Maksymina Kuzianik
• RUNIKA - Adrianna ''Aminae'' Janusz
• THE IRON MAIDENS - Nikki Stringfield, Wanda Ortiz, Courtney Cox
• KASIA SZUBERT
• DREADNOUGHT
• ÖDERBEAST- Maciek Zalasiński
• RPWL

więcej wywiadów

ARTICLES IN ENGLISH

• NIKKI STRINGFIELD - Harmonies for the Haunted - Review
• FRONTBACK - Don't Mind the Noise - Review
• WARBELL - Plague - Review
• SETHEIST - Maksymina Kuzianik - Interview
• THE IRON MAIDENS - Nikki Stringfield, Wanda Ortiz, Courtney Cox - Interview
• POKERFACE - Xen Ritter - Interview

more articles


Nawigacja
Artykuły » Recenzje - P » PROAGE - 2019 - MDP
PROAGE - 2019 - MDP

PROAGE - MPD


PROAGE - MPD

01. Przebudzenie
02. Pożyczone chwile
03. Mozaika pięknych dusz
04. Póki mam twarz
05. Cienie we mgle
06. Owładnięcie
07. Substancje które lubię
08. Ja to on
09. Nieśmiertelnie głośny las
10. Energia
11. Dryfująca magia w płynie
12. Wiosna na betonie
13. Nazywam się zmierzch

Rok wydania: 2019
Wydawca: Lynx Music
https://www.facebook.com/proAgeBand/




Od poprzedniej płyty ProAge, ekipa z Będzina odnotowała spory progres. Dowodzi tego nawet sama okładka, która zachęca do sięgnięcia po nowe wydawnictwo (poprzednia, niestety wywoływała odwrotne odczucia). Nawiązując do okładkowej grafiki, miłośnikom muzyki progresywnej pewnie będzie kojarzyć się z okładką „In The Court Of The Crimson King” KingCrimson.

Muzyka zespołu, w dominującym stopniu, nie nawiązuje jednak do tych rockowych klasyków, choć na upartego, można wyłapać kilka fragmentów, które z King Crimson mogą się skojarzyć. Stylistycznie zespół obraca się jednak w progresywnej estetyce, nawet bardziej niż na poprzedniej płycie. Duża w tym zasługa nowego nabytku grupy - klawiszowca Krzysztofa Walczyka, który w swoim muzycznym cv ma takie marki jak Kruk, Brain Connect, czy Walfad. O muzycznej jakości tego materiału świadczą chociażby świetne dialogi jego klawiszy z gitarą Sławka Jelonka. Dźwięki Hammondów, czy bardziej klasycznych klawiszy, wychodzące spod palców Krzysztofa, są prawdziwa ozdobą nowej muzyki zespołu. Pewnym urozmaiceniem, są tu również dodatkowe instrumenty. W kompozycji „Substancje które lubię” słychać klarnet Grzegorza Hankusa, a w jednominutowej miniaturze muzycznej „Dryfująca magia w płynie”, na flecie zagrała Małgorzata Łydka. Druga strona medalu, to wokal Mariusza Filoska, który jest bardzo specyficznym i charakterystycznym wokalistą. Pisałem o tym w recenzji poprzedniej płyty zespołu. Jego głos, bardziej kojarzyć się może, z nowofalową estetyką. Mocne teksty pasują jednak do wokalnego stylu Mariusza. Jeżeli chodzi o liryczną stronę wydawnictwa jest to intrygujący koncept album opowiadający historię człowieka cierpiącego na zaburzenia tożsamości . W głowie podmiotu lirycznego skrywają się aż dwadzieścia cztery osobowości ( przypomina to nieco fabułę filmu „Split”).

Bez wątpienia, Pro Age, to bardzo charakterystyczny zespół, nie sposób pomylić ich z żadną inną, progresywną formacją. Nie jest to kalka progresywnego stylu Marillion, Pendragon czy IQ, a niketóre fragmenty posiadają wręcz hard rockowy ciężar.

Zgodnie z fragmentem tekstu kompozycji „Mozaika pięknych dusz” (tytułowe MDP), „staram się poznać zapach brzmień...”

7,5/10

Marek Toma
Komentarze